Hot Pot brunch på Restaurant Fei i Göteborg

Autentisk Hot Pot från Sichuan har anlänt till Göteborg

Restaurant Fei startar med Hot Pot som nytt brunchkoncept. Hot Pot är en social och populär serveringsstil där gästerna själva tillagar råvaror vid bordet i smakrik buljong.

Fei, Strawberry’s unika restaurangkoncept, beläget på 10:e våningen av Clarion® The Pier på Lindholmen i Göteborg har etablerat sig som en storfavorit för både foodisar och hotellgäster som vill uppleva Kinesisk matkultur i toppklass. Fei serverar sharingrätter med smaker från tre av Kinas åtta kök och det kinesiska kockteamet är både handplockat och prisbelönat.

Fei har tidigare genomfört bruncher tillsammans med stjärnkocken Erik Videgård och matkreatören Jimmy Guo, där konceptet blivit väldigt uppskattat bland gäster. Nu satsar Fei på Hot Pot som ett återkommande brunchkoncept. Hot Pot är en smakrik buljong som serveras i en stor gryta. Buljongen kokas upp och därefter tillagar man råvaror som kött, grönsaker och fisk i den sjudande buljongen från bordet.

- Olika versioner av Hot Pot finns i hela Asien men man tror att kineserna började laga mat på detta sätt med hjälp av stativ gjorda av brons under Zhou-dynastin, vilket förgyllde kvällarna för eliten och adelsmännen. Under Qing-dynastin blev Hot Pot populär bland kejsarna. I synnerhet Qianlong-kejsaren, som åt det till nästan varje måltid. I en modern kinesisk Hot Pot används vanligtvis cirka 67 olika kryddor i dess smaksättning, berättar Guowei Zhou, Head chef på Restaurant Fei.

På brunchen får gästerna uppleva autentisk Hot Pot med två olika sorters buljonger, en mildare vegetarisk och en starkare kycklingbuljong. För att ta det till ytterligare en nivå kommer exklusiva råvaror som wagyukött och kungskrabba tillagas i buljongen.

- Kom hit vänner! Autentisk Hot Pot från Sichuan har äntligen anlänt till Göteborg! Genom en praktfull upplevelse fylld av världens mest underbara smaker, kommer ni att uppleva grytans brinnande passion, fortsätter Guowei Zhou.

Brunchen är den 27 April och bokningen släpps den 27 Mars. Bokning sker via Feis hemsida https://feirestaurant.com/

Med sina 33 nordiska hotell med en omsättning på över 4 miljarder NOK erbjuder de en fullservice-upplevelse med lyxiga hotellrum, restauranger och barer med unika koncept, konferens och spa runtom i Norden. Som en del av Petter Stordalen-ägda koncernen Strawberry utmanar de sina branschkollegor, bl.a. genom att som första hotellkedja internationellt ta bort all användning av palmolja samt sätta rekord i användandet av mobila hotellrumsnycklar.