Kitchen & Table Uppsala vann pris som årets nykomling!

Kitchen & Table Uppsala vann pris som årets nykomling!

I fredags presenterades vinnarna i Uppsalas viktigaste krogpris, Guldkajan. Det stod då klart att restaurang Kitchen & Table vunnit första pris i kategorin ”Årets Nykomling” 2013.

Guldkajan, Uppsalas krogpris, har funnits sedan 2008 och delas ut i början av varje år. Arrangör är Uppsala Nya Tidning (UNT). Priset delas ut till verksamheter som gjort lysande insatser för Uppsalas krog- och kaféliv det gångna året. I juryn för Guldkajan sitter UNT:s Krogpatrull, vilka består av matjournalister med hög kompetens.

Juryns motivering för Kitchen & Table som vinnare i kategorin Årets Nykomling löd:
Genomtänkt och snyggt in i minsta detalj – Kitchen & Table förflyttade en liten bit av Manhattan till Dragarbrunn.”

- Gud vad roligt! Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen, säger Rebeca Maksoud, restaurangchef på Kitchen & Table, i en intervju i UNT City i fredags. Tillsammans med kockkollegorna Sebastien Lamberdiere, köksmästare och Trevor Cunningham, souschef tar de stolta och rörda emot priset från Guldkajans utsända representanter.

-Priset betyder otroligt mycket för oss och det arbete vi lagt ned under året, säger Rebeca Maksoud. Hela teamet i kök, servis och bar, brinner för konceptet som baseras på influenser från New York och Manhattan, men serveras med en twist och med en lokal touch. Det är fantastiskt att få ta del av Marcus Samuelssons kunskap kring mat och smaker, föra detta vidare till vår restaurang, och tillföra lokala smaker från Uppland.

Kitchen & Table är ett nytt restaurangkoncept i samarbete mellan Marcus Samuelsson Group och Clarion Hotels Norden. Den första restaurangen öppnade på Clarion Hotel Arlanda i november 2012 och därefter vid Clarion Hotel Gillet i Uppsala, i mars 2013. Kitchen & Table finns nu på 10 orter och fler etableringar är på gång under 2014. Restaurangerna kommer att öppna på samtliga Clarion Hotels i Norden inom kort med undantag för Clarion Hotel Post och Clarion Hotel Sign som driver Norda Bar & Grill respektive Amercian Table, även dessa tillsammans med Marcus Samuelsson.

Vi ser detta som en fantastisk start på året! Nu planerar vi för ett stort 1 års jubileum i mitten av mars då vi välkomnar våra gäster och hela Uppsala att ta del i vårt firande, avslutar Rebeca Maksoud.

Läs mer om Kitchen & Tablewww.kitchenandtable.se/uppsala

Se artikeln från UNT City: http://www.unt.se/city/krogpatrullen/arets-nykomling-2013-kitchen--table-2890143.aspx

Clarion Hotels är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Fyra år i rad har Clarion Hotels blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotels tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotels www.choice.se/clarion