Ett unikt möte på Clarion Hotel® Post

Österrike möter japanskt hantverk på en exklusiv winemakers dinner på Restaurang VRÅ

Clarion Hotel® Posts restaurang VRÅ och Vinstereo bjuder in till en exklusiv winemakers dinner med vinmakarna Gut Oggau. Det är den första gången skaparna av Gut Oggau kommer till Göteborg och tillsammans med VRÅ blir det ett unikt möte mellan österrikiskt vin och japanska smaker i form av en 5-rätters meny.

Restaurang VRÅs filosofi följer naturen istället för att tämja den och har sedan starten lagt ett stort fokus på hållbarhet ur ett helhetsperspektiv, samtidigt som tekniker och smaksättningar tar ett stort avstamp i Japan. Skaparna av Gut Oggau, Stephanie och Eduard Eselböck-Tscheppe, har istället satsat på naturlig och hållbar vinproduktion. Innan paret köpte sin gamla traditionsrika byggnad i byn Oggau i östra Österrike 2007 hade den stått tom i många år vilket gjort vingårdarna helt rena från kemikalier. Alla viner kultiveras biodynamiskt vilket verkligen lyckats binda samman den traditionella egendomen med en modern, naturlig vinfilosofi.

Vinstereo drivs av Mikael Nypelius och Karl Sjöström som 2016 slog ihop sina egna små vinimporter och startade Fruktstereo. I samband med starten började de även göra cider och annan fruktfermentering nere i Malmö, samtidigt som importen av naturnära viner växte. 2020 bestämde dem sig för att bryta ut importen av dryck till Vinstereo och behålla sin egenproducerade dryck inom Fruktstereo, med produkter som redan vid denna tid fått stor spridning i hela världen.

Paret Stephanie och Eduard Eselböck-Tscheppe har uppnått en säregen status i vinvärlden, och idag är det få som inte känner igen den fiktiva familjen på etiketterna. En familj där den yngre skaran står för tidigt tillgängliga viner, medan mellangenerationer ger oss mer struktur och även kräver mer tid. De äldsta i familjen kommer något konservativa, men även visa och djupt komplexa.

Under kvällen kommer en 5-rätters meny innehållande bland annat pilgrimsmussla, dumplings och piggvar serveras väl matchat med en mängd härliga viner från Stephanie och Eduard, samtidigt som du har möjligheten att ställa alla frågor till paret bakom Gut Oggau och ägarna av Vinstereo.

Datum: 4/12 - 2023
Tid: 17:00
Plats: Restaurang Vrå - Drottningtorget 10, Göteborg (Clarion Hotel® Post)