Söker Örebros bästa lösningar för hållbar mat

Local EAT Award är ett nytt pris som uppmärksammar Sveriges bästa lösningar för hållbar och hälsosam mat. Vinnaren belönas med 100 000 kronor. Patrik Hanberger som är hotelldirektör på Clarion Hotel Örebro är övertygad om att det finns många bra kandidater i Örebro.

Local EAT Award är en del av initiativet EAT Stockholm Food Forum, som samlar globala ledare inom akademi, politik och näringsliv för att diskutera vägar till en mer hälsosam och hållbar matindustri. Local EAT Award arrangeras i Sverige i samarbete med Livsmedelsföretagen och Nordic Choice Hotels, och delas ut under EAT-konferensen i Stockholm den 27:e maj. Vinnaren får 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören och företagaren Petter Stordalen.

- Det sker otroligt många och spännande initiativ lokalt och därför är det viktigt att vi lyfter fram de lokala hjältarna. Om vi ska nå målet om en mer hållbar matindustri behöver vi lösningar som svarar på hela matvarukedjans utmaningar och det är några av dessa lösningar vi tror att vi kommer att hitta genom Local EAT Award här i Örebro, säger Patrik Hanberger, hotelldirektör för Clarion Hotel Örebro.

Syftet med tävlingen är att främja lokala initiativ och eldsjälar som arbetar med hälsosamma, hållbara och lönsamma produkter, tjänster eller initiativ. I både Sverige och Norge ska det koras fem kandidater till finalen. De regionala finalerna i Sverige hålls i Östersund, Arlanda, Visby, Göteborg och Malmö i maj.

- Alla aktörer som jobbar med något knutet till hållbar mat kan delta. Allt från en privatperson med spännande initiativ för mer hälsosam skolmat till ett lokalt företag som har utvecklat en mer hållbar matvara, säger Patrik Hanberger.

Alla regionala vinnare får resa och delta på EAT-konferensen i Stockholm. Där får de möjlighet att knyta kontakter med nyckelpersoner i branschen från både Sverige och internationellt samt naturligtvis ta med sig värdefull input från själva konferensen.

- Hållbar mat är ett viktigt område för Nordic Choice Hotels. Med över 170 hotell och 12000 anställda i Sverige och Norge har vi en unik möjlighet att nå ut till det lokala näringslivet där lösningarna finns. Vi har i praktiken 12 000 Local EAT Award ambassadörer! Lösningarna vi hittar kommer att vara en vinst för oss, för samhället och inte minst det lokala näringslivet, säger Patrik Hanberger.

De som vill delta i tävlingen gör det genom att besöka Local EAT Awards hemsida www.eatforum.org där mer information om tävlingen finns samt tävlingshandlingarna. Där finns bland annat kriterierna för att delta och var de regionala korningarna hålls. I de lokala jurygrupperna sitter Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist, Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter Stordalen och en hotelldirektör från Nordic Choice Hotels. I finalen är det representanter från EAT:s Advisory Board som sitter i juryn.

För mer information kontakta:
Patrik Hanberger, hotelldirektör, tfn 070-988 64 70

LOCAL EAT AWARD:
Presenting partner: NORDIC CHOICE HOTELS
Local EAT Partners: Livsmedelsföretagen
EAT main partner: BAMA, REMA 1000, OATLY och ANTONIA AX:SON JOHNSON FOUNDATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Fem år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion