Christian Rosenkranz, Clarios vice president, sustainability and corporate affairs EMEA

Clarios vinner med varumärket VARTA® utmärkelse för cirkulär ekonomi i ”World Sustainability Awards” – uppmärksammas som ledande inom batteriåtervinning

Glendale, Wisconsin, USA, 25 oktober 2023 — Clarios, som äger varumärket VARTA, vinner utmärkelsen Circular Economy Award i World Sustainability Awards 2023.

Som global ledare inom teknologi för lågspänningsbatterier, något som är avgörande för framtida transporter, var Clarios ett av 15 företag som nominerades till priset och det enda fordonsföretaget som var med i den sista omgången.

– Vi är stolta över utmärkelsen från World Sustainability Awards och hedrade över att vara bland många andra branschledande företag som strävar efter att bedriva en hållbar verksamhet, säger Mark Wallace, Clarios president och vd, och fortsätter:
– Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med våra kunder, partners, leverantörer, beslutsfattare och andra intressenter för att bidra till att bygga en hållbar framtid.

Utmärkelsen Circular Economy Award delades ut i Amsterdam den 19 oktober och mottogs personligen av Christian Rosenkranz, Clarios vice president med ansvar för hållbarhets- och företagsfrågor på EMEA.

Utmärkelsen uppmärksammar företag som omprövar sin verksamhet och sina värdekedjor “för att skapa en mer hållbar framtid”, enligt motiveringen på World Sustainability Awards webbplats. “Det kräver ett system där material och produkter kontinuerligt återanvänds, återvinns och bevaras. Den här kategorin uppmärksammar en organisation som har gjort allt för att bidra till att skapa den här ekonomin, och som har gjort betydande förändringar i hur de bedriver sin verksamhet för att nå dit.”

Varje timme samlar Clarios in och omvandlar cirka 8 000 förbrukade batterier till nya. Målet är att säkerställa att alla fordonsbatterier är ansvarsfullt utformade samt kan återvinnas och återanvändas på ett ekonomiskt och ansvarsfullt sätt. Produkterna från varumärken som VARTA är utformade så att upp till 99 procent av materialen kan användas för att tillverka nya batterier eller andra produkter. Genom att använda återvunnet material i sina batterier använder Clarios 90 procent mindre energi och genererar 90 procent mindre utsläpp av växthusgaser än de som tillverkas med helt nya material.

Det här är inte första gången som det branschledande företaget lyfts fram för sitt arbete med att bygga den infrastruktur som krävs för att standardisera cirkulär ekonomi inom batteribranschen. Det amerikanska energidepartementet uppmärksammade Clarios 2021 som fas två-vinnare av deras pris för återvinning av litiumjonbatterier, Lithium-Ion Battery Recycling Prize. Företaget fortsätter att ta vara på sina medarbetares expertis för att identifiera lösningar på framtida utmaningar inom återvinning av litiumjonbatterier, och för att stötta biltillverkare som fokuserar på nya fordons cirkularitet.

För att utöka och påskynda övergången till den cirkulära ekonomin för framtidens batterier grundade Clarios år 2017 Responsible Battery Coalition och inledde ett samarbete med World Economic Forum för att bilda Global Battery Alliance. Dessa insatser har fört samman regeringar, ideella organisationer, ledande företag och akademiker för att främja utvecklingen av en alltmer hållbar och cirkulär batteriekonomi.

För att lära dig om Clarios hållbarhetsarbete, läs företagets senaste ESG-rapport.