VARTA Battery World

Ny informationskanal från VARTA®

VARTA® har lanserat en ny webbaserad informationskanal, VARTA Battery World. Där går det att hitta information om det mesta som rör batteriet. Det kan vara allt från produktnyheter, praktiska tips till instruktioner om hur man testar ett Start/Stop-batteri.

Batterimarknaden är i ständig förändring Därför måste också verkstäderna förbereda sig för nya utmaningar. Idag är 76 % av alla nytillverkade bilar i Europa utrustade med ett Start/Stop-system. Dessutom har utvecklingen formligen exploderat när det gäller elektriska enheter i bilarna. För 20 år sedan var en normal bil utrustad med 20 elektriska enheter. I dag är det inte ovanligt att bilen har 150 elektriska enheter eller fler. Det ställer naturligtvis betydligt högre krav på en säker och stabil strömförsörjning. Olika typer av batteriteknologier, och betydligt mera komplicerade montage, har även gjort att servicetiden ökat med upp till fyra gånger.

För att stödja verkstäder i hanteringen av alla förändringarna har VARTA® startat ett antal webbaserade tjänster. Den senaste är VARTA Battery World. Den är sedan tidigare lanserad på de några av de större marknaderna på engelska och tyska, men nu finns det också en svensk version. Med den nya informationskanalen kan verkstäder och kunder få svar på frågor som "Varför behöver jag ett speciellt batteri för Start/Stop?", "Hur testar jag ett Start/Stop-batteri?", "När ska jag uppgradera till ett AGM-batteri?” och ”Varför startar inte min bil?”.

Du hittar den nya informationskanalen här: https://batteryworld.varta-automotive.com/sv-se

Andra webbaserade tjänster som VARTA® erbjuder verkstäder är t ex VARTA Partner Portal. Det är en helt kostnadsfri tjänst som hjälper verkstäderna bl a med att hitta rätt utbytesbatteri till personbilar, informera om var det är placerat och hur lång tid det tar att byta. VARTA Truck Portal vänder sig till de som arbetar med tunga fordon. Det gäller allt från lastbilar, bussar till entreprenad- och jordbruksmaskiner. Förutom all information kring batteriet går det här även att få beräkningar på den totala driftkostnaden för fordonet.