Anna och Daniel Bertland som i Kabbarp utanför Staffanstorp ska utveckla ett unikt skånskt besöksmål med inspirerande utställning av växthus och uterum.

Classicum Växthus bygger inspirerande utställning i Kabbarp

Classicum Växthus satsar på att utveckla ett unikt skånskt besöksmål och påbörjar nu skapandet av en inspirerande utställning av växthus och uterum i Kabbarp, Staffanstorps kommun. Bygget är planerat att gå igång nu i maj och förutom utställning, butik, kontor och kafé, ska en inspirationsträdgård fylld av upplevelser och intryck anläggas.

- I Kabbarp vill vi bygga upp något unikt, som inte finns idag: en inspirerande utställning av våra glasade rum i en härligt grönskande miljö kombinerat med butik och kafé i våra fantastiska orangerier. En plats att finna idéer, kunskap och få den genuina känslan för det glasade rummet. En varmare plats helt enkelt. Vi vill inspirera och hjälpa våra kunder att finna ett glasat rum att älska, säger Anna Bertland, vd för Classicum Växthus AB.

Intresset för odling, växthus och glasade uterum för familjetid och socialt umgänge har ökat. Under det senaste året har även pandemin gjort att utemiljön blivit en ännu viktigare plats, både för privatpersoner och i offentliga miljöer. Fler och fler satsar på att bygga ett fristående växthus eller en isolerad vinterträdgård för att utöka husets boyta.

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag sin verksamhet i Aggarp utanför Svedala och i Solna. I Aggarp finns idag Sveriges största utomhusutställning av växthus och orangerier, samt kontor och trädgårdsbutik. Sedan 2019 har Anna och Daniel Bertland tagit över ägarskapet och under början av 2022 planeras verksamheten flytta till Kabbarp. Anna och Daniel driver även krydd- och salladsodling i företaget Kabbarps Trädgård, en ledande leverantör av närodlade ekologiska kryddor till både privatpersoner och restaurangbranschen.

För Classicums etablering i Kabbarp har bygglov godkänts för nybyggnation av utställning, butik och kafé. Under maj i år beräknas bygget gå igång.

- I butiken kommer allt från inredning, medelhavsväxter, spadar, krukor, bevattning, våra egna närodlade ekologiska kryddor och andra närodlade delikatesser att finnas för försäljning, säger Anna Bertland.

Er-Ho Bygg har kontrakterats för att genomföra bygget i Kabbarp. Utställningarna i Svedala (Aggarp) och Solna är öppna som vanligt under hela 2021.

För ytterligare information kontakta Classicums vd Anna Bertland, telefon 0705 73 27 22

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 13 anställda. Classicum har utställningar i Svedala, Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Personalen i företaget har olika bakgrund för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus under svenska klimatförhållanden, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: @classicum.se | Facebook: Classicum Växthus AB