Ölands skönhet och naturinspiration: Konstutställning med Jenny Schelin & Sanna Johansson i Classicums galleri

Vi har den stora glädjen att bjuda in dig till en underbar utställning med två fantastiska konstnärer, Jenny Schelin och Susanne (Sanna) Johansson. Jenny och Sanna är inte bara talangfulla konstnärer utan också gallerister som tillsammans driver “Galleri Jenny” i Kalmar. I juni gör de ett gästspel i vårt galleri med sina vackra Ölands- och naturinspirerade tavlor. Deras verk speglar naturens skönhet och vårens och sommarens glädje, och vi är säkra på att deras konst kommer att beröra ditt hjärta och ge dig inspiration.

Tid och Plats:Classicums galleri, juni 2024. Under Classicums öppettider.

Vår- och sommarinspiration + GLÄDJE – Jenny Schelin

Jenny Schelin, född i Malmö och uppvuxen i Kalmar, har målat så länge hon kan minnas. Hon tar dig med på en färgstark resa genom sina unika tavlor, där glädje och sorg möts och skapar magi. Jenny använder en teknik där tjocka lager färg kombineras med vatten som rinner längs verken, vilket skapar en oanad magi som hon inte själv kan påverka. Hennes konstverk förmedlar varma, glada känslor och hopp, särskilt i försommartid.

"Varje tavla är en unik resa som tar mig med på oanade vägar där jag i målandet försvinner helt in i former och färger och då glöms tid och rum bort. Målandet är en otrolig verklighetsflykt som jag kan finna kraft och vägledning i och inspirationen kommer från både glädje och sorg. När inspirationen kommer finns det inga begränsningar och det är en underbar plats att befinna sig på där min värld blir en bas för rekreation och total lycka!" – Jenny Schelin

Jenny driver idag "Galleri Jenny" i Kalmar tillsammans med sin kollega Sanna Johansson. Utöver att skapa sina egna verk har Jenny haft flera utställningar, bland annat på Galleri Stenhallen i Borgholm och Hjalmars Bar/Restaurang i Kalmar. Hennes utställningstema i Classicums utställningslokaler i juni är "Vår- och Sommarinspiration + GLÄDJE". Vi ser fram emot att välkomna dig till Jennys magiska konstvärld och låta dig uppleva den lycka och inspiration hennes verk sprider.

Det naturen ger – Sanna Johansson

Susanne (Sanna) Johansson, uppvuxen och boende i Kalmar, är en bildlärare med en passion för konst. Hon hämtar sin inspiration från naturen på norra Öland, närmare bestämt Byxelkrok. Stenstränderna med sina formationer och döda träd sätter i gång hennes fantasi. Sanna målar mest i akryl men använder även blandtekniker, inklusive oljepastell, torrpastell och akvarell. Hennes målningar och skulpturer fångar harmonin och skönheten i naturens former och färger.

"Det som driver mig när jag målar är att få fram en känsla av harmoni när det gäller färg och form. Det är just själva processen som är mest stimulerande då man inte vet hur det slutgiltiga resultatet blir, det kan börja på ett sätt och sluta på ett helt annat sätt." – Sanna Johansson

Sanna återupptog måleriet efter att ha mött kollegan Jenny Schelin, och tillsammans driver de "Galleri Jenny" i Kalmar. Sanna har haft flera utställningar, bland annat på Galleri Stenhallen i Borgholm och på Queens of Kalmar-mässan i Kalmarsalen. Hennes konst strävar efter att återge naturens skönhet med en egen tolkning av färger och former, och hennes utställningstema i Classicums utställningslokaler i juni är "Det naturen ger". Kom och upplev Sannas konst som förmedlar naturens magi och harmoni.

Vi ser fram emot att välkomna dig till denna magiska konstupplevelse. Kom och försvinn in i konsternas värld och låt dig inspireras av vårens och sommarens magi genom Jennys och Sannas fantastiska verk!

_______________________

OM GALLERIET
Upptäck en unik plattform för att ge konst liv i en naturligt inspirerande miljö hos oss i Kabbarp. Verken ställs ut i en vacker och harmonisk omgivning som kompletterar och förstärker konstens skönhet. Här flödar kreativiteten fritt och skapar en grön oas för konstälskare och själar som längtar efter en harmonisk förening av kultur och natur. En plats där konsten blomstrar och trädgården blir en levande canvas.
Är du/ni intresserade att ställa ut hos oss på Classicum & Segers Mat i Kabbarp? Så kul! Välkomna att läsa mer här: https://classicum.se/galleri/
_____________________

ALLA VÅRA EVENEMANG
Vi anordnar olika typer av evenemang – året runt! Håll till exempel utkik efter vår nästa keramikdrejning med Lotta Sjöberg, kransbindning, fler föreläsningar och kurser.
_____________________

OM CLASSICUM I KABBARP
Välkommen till en plats att finna inspiration till dina odlingar, ditt växthus och ditt hem. Ta en mysig fika eller lunch och njut av de vackra omgivningarna. Classicum Växthus har funnits sedan 1993 år, men sedan våren 2021 har vi flyttat från Svedala till en ny plats i härliga Kabbarp.
Vi har byggt upp ett besöksmål kring våra glasade rum. Hos oss vill vi att du ska kunna hitta den perfekta gå-bort-presenten till nästa middagsbjudning, ära en god lunch eller fika i caféet, plocka en bukett i snittblomsodlingen, ta del av konst i galleriet, strosa i inspirationsträdgården fylld med våra växthus, uterum och orangerier eller delta i någon av våra workshops. Allt på en mysig plats nära dig.
Du hittar oss i Kabbarp, 15 minuter norr om Malmö.
Varmt välkomna till oss på Classicum!