Pressmeddelande -

Nordic Cleantech Open lanseras idag - internationella investerare och representanter från industrin deltar i juryarbetet.

Affärs- & innovationstävlingen för start-ups - Nordic Cleantech Open - drar igång idag meddelar Cleantech Scandinavia. Tävlingen går för andra året i rad - nu med ett utökat programinnehåll. Förra årets event blev en internationell framgång, med utsålda hus både i Köpenhamn och på London Stock Exchange.

En imponerande jury bestående av mer än 50 inflytelserika näringslivsrepresentanter från multinationella företag samt ledande investerare väljer ut årets tävlande. Bland andra Veiola, AlfaLaval, BASF, 3M, Metso, Grundfos, Siemens, WHEB Ventures, Climate Change Capital, Industrifonden, Ahlström Capital och Incitia Capital.

"Vi tog ett beslut att engagera fler företag och investerare i juryn då vi märkte att just juryexponeringen gynnar företagen på flera sätt. Våra start-ups får kontakt med och stärker nätverkandet med beslutsfattarna. Dessutom blir deras affärsidéer verkligen genomlysta av duktiga experter på området", säger Alexander Bigge Lidgren, VD på Cleantech Scandinavia, arrangör av Nordic Cleantech Open.

"Att delta I juryn för Nordic Cleantech Open ger mig tillgång till intressanta nystartade företag I de nordiska länderna. Det är också ett bra sätt att få bättre förståelse för hur de nordiska marknaderna fungerar och hur kapital allokeras I Norden. Det är mycket bra att kunna få förstahands information om ett antal utvalda bolag som passar Siemens intresseområden.” Det säger Dr. Detlef Pohl, Investment Partner på Siemens Venture Capital och medlem av juryn I Nordic Cleantech Open för andra året.

Tävlingens highlights:

Nordic Cleantech Open (NCO) rivstartar i augusti 2011 genom att välja ut ett startup-team från varje nordiskt land (Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island) att delta i Global Ideas Competiton, en internationell tävling som arrangeras av amerikanska Cleantech Open i Kalifornien. Detta event är känt för att locka en stor publik av cleantechintresserade i Silicon Valley och över hela USA.

Ytterligare en höjdpunkt är Innovation & Business Weekend Camp i Sverige där de 25 bästa cleantechföretagen finslipar sina affärsidéer och nätverkar med utvalda industriföretag, beslutsfattare och investerare.

Nordic Cleantech Open kulminerar 2012 i samband med välrenommerade Cleantech Venture Day i Finland, arrangerat av Lahti Science and Business Park. Evenemanget går av stapeln för sjätte året i rad med deltagare från hela världen; Norden och Baltikum, Kina, Tyskland, Frankrike, Belgien, Österrike, Schweiz, Kanada, Storbritannien och USA.

Under Cleantech Venture Day ska de tio finalisterna presentera sina affärsidéer för publiken, som också kommer att välja tvåan, tredje plats samt vinnaren av hela Nordic Cleantech Open. Förra årets evenemang lockade över 250 deltagare, däribland 50 + investerare, 80 cleantech företag och dussintals företag och inflytelserika beslutsfattare.

Nordic Cleantech Open är en affärstävling som syftar till att identifiera, uppgradera och visa upp de 25 bästa cleantechföretagen i tidigt skede i Norden varje år.

Webb

För mer information om tävlingen och företagen besök

För mer information om ansökan och deltagande kontakta
Alexander Lidgren, +46736601007
bigge@nordiccleantechopen.com

Press

För pressfrågor, pressmeddelanden och ackrediteringar besök vårt pressrum på MyNewsdesk

• Finans

• venture capital
  • startups; investering; cleantech; riskkapital
  • nordic cleantech open
  • nordic
  • environmental technologies
  • cleantech scandinavia
  • cleantech investments
  • cleantech innovation
  • cleantech
  • business competition

Cleantech Scandinavia is a membership network of investors and affiliated cleantech professionals designed to provide cleantech knowledge, contacts and investment opportunities; be a coordinating voice to promote the Nordic cleantech sector, and drive cleantech innovation and growth in the Nordic countries. Cleantech Scandinavia offers its members a series of networking and pitching events, business intelligence research and reports including Nordic cleantech deal flow statistics, and holds a database of investment opportunities in the region.

www.cleantechscandinavia.com

Magnus Agerström