Clipsource genomför nyemission och satsar på internationell etablering

Videotjänsten Clipsource har genomfört en nyemission som tillför bolaget 4 Mkr. Kapitalet ska användas för att finansiera en internationalisering av verksamheten samt för att vidareutveckla företagets marknadsplats för nyhetsvideor. Nyemissionen tecknas av ALMI Invest samt en mindre grupp privata investerare.

Clipsource (www.clipsource.se) lanserades 2010 som Sveriges första presstjänst för rörlig bild. Sedan dess har journalister på över 200 redaktioner registrerat sig som användare för att få tillgång till gratis videoklipp från källor som Kanal 5, TV4, SF, Nordisk Film, Norstedts, Bonnierförlagen och Arla.

Nyligen lanserades även en marknadsplats (www.clipsource.net) som möjliggör för medier att köpa och sälja videoklipp mellan varandra. Visionen är att Clipsource ska bli internationella och lokala mediers viktigaste källa för rörliga bilder.

− Det blir allt vanligare att tidningar får in unika videoklipp från sina läsare och ofta efterfrågas dessa klipp även av andra medier. Clipsource är den första tjänsten som på ett smidigt sätt hanterar transaktioner och leveranser av video mellan medieaktörer, säger Dan Willstrand, VD på Clipsource.

Den fulltecknade nyemissionen ska användas för att internationalisera verksamheten samt för att vidareutveckla tjänsten för både leverantörer och publicister av videoinnehåll.

Dan Willstrand, VD

dan.willstrand@clipsource.se

• Media, kommunikation

• video
  • webb-tv
  • clipsource

Clipsource är Sveriges största presstjänst för rörlig bild. Sedan lanseringen 2010 har journalister på nästan 200 nordiska redaktioner anslutit sig för att få tillgång till videoinnehåll från företag som t ex TV4, Kanal 5, SF, Nordisk Film, Norstedts, Arla m fl. I april 2011 öppnades också möjligheten för alla anslutna medier att köpa, sälja och byta nyhetsvideor mellan varandra. Att ansluta sig till Clipsource är helt kostnadsfritt och utan åtaganden. Clipsource ägs av grundarna Dan Willstrand, Jens Ander och Johan Wiklund samt av externa finansiärer.

Dan Willstrand

Presskontakt VD 0736 25 76 02