Återkallelse av Malacoklubbor

Cloetta Sverige AB återkallar Malacoklubbor sålda under januari och februari 2021. Anledningen är att Cloetta har konstaterat att det finns en risk för förekomst av små bitar av metall i produkterna. Genomförda kontroller visar att omfattningen är ytterst begränsad. Klubborna har tillverkats av en tredjepartsleverantör som har identifierat problemet samt vidtagit nödvändiga åtgärder.

De berörda Malacoklubborna produceras av en tredjepartsleverantör och förpackas därefter av såväl Cloetta som av andra underleverantörer. Problemet är isolerat till en specifik produktionslinje under en avgränsad tid och förekomsten av små metallbitar är ytterst begränsad. Cloetta ser mycket allvarligt på det inträffade och har trots den begränsade förekomsten tagit beslut om att återkalla följande produkter:

• Malacos Blandade klubbor (Lollipops) med bästföredatum mellan 2022-06-08 och 2022-08-27
  • Klubbor i Cloetta Påskägg sålda under januari och februari 2021
  • Zoo-klubbor i lösvikt sålda under januari och februari 2021
  • Fruxo-klubbor i lösvikt sålda under januari och februari 2021
  • Djungelvrål-klubbor i lösvikt sålda under januari och februari 2021
  • PimPim-klubbor i lösvikt sålda under januari och februari 2021

Konsumenter som har köpt någon av ovanstående produkter är välkomna att vända sig till Cloetta Sveriges Konsumentservice via formuläret på vår hemsida: http://www.cloetta.se/konsumentservice/.

Vid frågor, kontakta Mikael Blomqwist, kommunikationschef Cloetta Sverige, via e-mail mikael.blomqwist@cloetta.se.

• cloetta

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com