CandyKing tar plats på lösgodistronen med nytt kommunikationskoncept

Cloetta Pick & Mix-varumärket CandyKing tar över tronen i Sverige. Nu lanseras kommunikationskonceptet med ny reklamfilm, den första på 24 år, under payoffen ”Life is Sweet”.

Det nya kommunikationskonceptet ska stärka CandyKing´s varumärke och position som ledande leverantör av lösgodis och bygger på idén om att olika tillfällen inspirerar till olika lösgodisbeteenden som sätter färg på tillvaron.

Split Sthlm, som har det globala uppdraget för CandyKing, står i samarbete med BSmart och BrandEcho bakom den första reklamfilmen på 24 år för lösgodisjätten.

Budskapet är att visa hur vardagliga stunder förhöjs med CandyKing. Reklamfilmen är den första i en serie av flera som belyser hur olika vardagssituationer och personligheter lever upp av lösgodis.

Kampanjen som startar vecka 36, syns bland annat i TV, digitala kanaler och på sociala medier, samt i samarbete med profilerade influencers som Keyyo och gaminggänget 154.

- Det absolut viktigaste är att visa att vi är inkluderande och bevisa att vi faktiskt är något för alla, därför kommer vi använda oss av flera olika kommunikationskanaler och samarbeten för att nå ut och fördjupa relationerna med våra kunder och konsumenter på ett inbjudande sätt, säger Andrea Lindgren, Head of Brand & Concept, Central Pick & Mix. Det ska vara lika roligt att möta CandyKing i olika kanaler, som att välja och äta lösgodis. Det nya konceptet symboliserar variationen och glädjen genomgående i design, uttryck och aktiviteter över året.

I samband med omtaget av varumärkesidentitet*, ny design och kommunikationskoncept lanserar CandyKing en även ny hemsida med förbättrad upplevelse och användarvänlighet, där konsumenterna lättare ska kunna hitta information om godis, butiker, tävlingar och erbjudanden från olika samarbetspartners.

- Jag som så många andra svenskar växte upp med lösgodis, som är ett svenskt fenomen. Med över 500 godisartiklar i vårt sortiment har vi någonting att erbjuda precis alla, självklart även gelatinfria och veganska produkter. Kategorin har tidigare drivits av produkt och pris, men nu flyttar vi fokus till upplevelser och mervärde för både kunder och konsumenter, säger Sara Sturesson, Channel Brand Manager på Cloetta Pick & Mix. Lösviktsgodis är så mycket mer än lördagsgodis för barn, och med den nya identiteten förstärker vi känslan i butik och ut, avslutar hon.

Vi har jobbat med det nya konceptet och lanseringen hela året. Det känns förlösande att äntligen få rulla ut, inte bara i Sverige men också internationellt. Vi är störst i Europa och resan har bara börjat, summerar Andrea Lindgren.

Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.

Arbetsgruppen:

Cloetta Pick & Mix
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix
Sara Sturesson, Channel Brand Manager Pick & Mix

SPLIT
Ruein Golshan, Business Director
Jonna Fyhr, Copywriter
Yong Namm-Lee, Art Director
Kully Samra, Digital Designer
Simon Areskoug, Strategist/Project Manager

BSmart
Produktionspartner

BrandEcho
Björn Levin, Business Director
Sofie Lindholm, Project Manager

PHD
Martin Dehlin, Client Manager

*Det initiala arbetet med varumärkesplattformen och grunden till den nya designen drevs av Cloetta Pick & Mix tillsammans med Seventy Agency och den frilansande Art Directorn Magnus Linehag, som vidareutvecklat designen och bland annat står bakom den nya logotypen.

För mer information, kontakta: andrea.lindgren@cloetta.com

• candyking

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt skandinaviska huvudkontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i våra fabriker i Ljungsbro och i Helsingborg. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com