Gå direkt till innehåll
Björn Dahlman, och artistkollegan Moa Karlsson, under en föreställning i Nigeria. Foto Evelina Rönnbäck

Björn Dahlman tilldelas utmärkelsen "Årets insats" för Clowner utan Gränser!

I samband med föreningens årsstämma delar Clowner utan Gränser varje år ut utmärkelsen "Årets insats" till en medlem som gjort en exceptionell insats för organisationen. På årsmötet 10 maj tilldelades utmärkelsen artist Björn Dahlman!

Björn har varit engagerad i Clowner utan Gränser i många år och drivit projekten i Kina där organisationen främst arbetar med barn till migrantarbetare och lever som papperslösa och därmed saknar rätt till skola och en trygg fritid. I Kina har Björn utbildat lokala artister och arbetat tillsammans med dessa runt om i landets olika förorter. Utöver Kina har Björn varit på turné med Clowner utan Gränser i Tunisien, Polen, Nigeria, Indien, Grekland, Nepal och Sverige. Han sitter också i organisationens styrelse och har skrivit många texter till Clowner utan Gränsers blogg.

Nomineringen löd: "Björn är en eldsjäl av rang med många bollar i luften. Bara under 2022 har Björn på ideell basis gjort uppdrag som clown i Polen, som workshopledare i Tunisien samt som styrelseledamot och föreläsare i Sverige. Lägg därtill flera fantastiska bloggar som med stor känsla och insikt fångar livets stora och små ögonblick."

De andra nominerade var:

Marina Georgescu
Marina nomineras för hennes outtröttliga och glädjefyllda engagemang för de barn och unga i norra Sverige som glöms bort och hamnar i skymundan. Barn med föräldrar som är sjukpensionärer, nyanlända, asylsökande eller där föräldrar inte finns med i bilden. Marina lägger både hjärta och själ för att lyfta dessa barn och låta dem få blomma och drömma genom de långsiktiga verksamheter hon bedriver i Skellefteå.

Karl Granberg och Palle Poulsen

Kalle och Palle nomineras för Clownbodja, deras artistdrivna projekt i Kambodja, där de har mött barn och familjer drabbade av skogsskövling och sett till att skapa oförglömliga minnen där det behövs mest! De har även sett till att engagera och berätta mer om insatsen och Clowner utan Gränser i Sverige. Kalle och Palle är en hjärtevärmande och skrattspridande duo av högsta kvalité!

Emelie Andersson och Alex Meijas Martinez

Emelie och Alex nomineras för sitt artistdrivna projekt Drömmar utan gränser för barn och unga som lever i stor socioekonomisk utsatthet i Costa Rica. Med clown, magi och cirkus har de väckt leklust, skratt och inspiration hos 1500 barn!

Elin Jonzon

Elin nomineras för sin ideella insats som clown och workshopledare i Clowner utan Gränsers Ukrainarespons i Moldavien. Elins helhjärtade hands-on engagemang för barns rätt till lek och en meningsfull fritid är inspirerande och väcker hopp om morgondagen. Elin är en ja-sägare som möter svårigheter med en kram!

Regioner

Skratt förändrar liv! Clowner utan Gränser arbetar för att med föreställningar och workshops sprida hopp och glädje till barn i krisdrabbade områden. I Sverige arbetar clownerna med att sprida kunskap om och engagemang för barns rättigheter samt möter barn som kommit på flykt till Sverige och önskar dem varmt välkomna hit genom skratt och lek. Organisationen grundades 1996 i Sverige, är medlemmar i Frii, samt granskas av Svensk insamlingskontroll vilket garanterar att insamlade medel hanteras korrekt.

Karin Tennemar

Presskontakt 0760388213

Vi sprider skratt, hopp och drömmar till världens mest utsatta barn

Skratt förändrar liv. Alla människor behöver få känna sig sedda och skratta med någon. Vissa behöver det mer än andra. Att hjälpa barn i utsatta situationer att för en stund bara vara barn och få skratta hejdlöst. Det är balsam för själen.

Därför finns Clowner utan Gränser. Vi är en etablerad ideell organisation som sedan 1996 arbetat världen över för att sprida, hopp, skratt och glädje till barn i utsatthet. Varje år skickar vi Sveriges bästa clowner, jonglörer, akrobater och musiker till några av världens värst drabbade platser. Ungdomsfängelser, barnhem, samhällen drabbade av krig och naturkatastrofer, sjukhus och flyktingläger – hit åker vi för att med psykosocialt arbete genom scenkonst skapa hopp, frigöra livskraft och stärka självkänslan hos de barn som behöver det allra mest. Under de senaste 20 åren har vi mött och skrattat med mer än 1,5 miljoner barn. Tillsammans har vi skapat ögonblick av magi som fyllt vardagen med hopp och livsglädje.

Clowner utan Gränser grundades 1996 i Sverige och är en del av den internationella federation Clowns without Borders. Clowner utan Gränser har ett 90-konto som granskas av svensk insamlingskontroll vilket garanterar att insamlade medel hanteras på rätt sätt.

Clowner utan Gränser
Nobelbergsgatan 6