Foto från en tidigare turné för ukrainska barn på flykt i Rumänien

Clowner utan Gränser på ny turné i Ukraina för att sprida glädje och hopp

Clowner utan Gränser, en organisation dedikerad till att sprida skratt och glädje till barn i krigs- och katastrofområden, gör nu ännu en turné till Ukraina. Syftet är att ge psykosocialt stöd och en stunds vila från all oro till barn och familjer som är drabbade av kriget och Rysslands fullskaliga invasion av landet.

Under den 10 dagar långa turnén kommer Clowner utan Gränser besöka flera platser i Ukraina, bland annat Kiev och Lviv, med speciellt fokus på att nå barn som är drabbade av krig och som tvingats på flykt från sina hem på grund av striderna. Genom att använda humor och lek som verktyg arbetar Clowner utan Gränser för att skapa framtidstro. Artisterna kommer spela föreställningar och hålla i lekworkshops.

– Vårt uppdrag är att fylla barns liv med skratt, hopp och drömmar, säger Farhad Mazi Esfahani, generalsekreterare för Clowner utan Gränser. Vi vet att situationen i Ukraina är svår och att det i mörka tider kan vara svårt att känna hopp, men då är glädje så viktigt för att både barn och vuxna ska hitta tillbaka till livsgnistan igen.

Artisterna är:

• Baha Swidan, clown, cirkusartist och pedagog. Har tidigare turnerat med Clowner utan Gränser i Egypten, Jordanien, Libanon, Moldavien, Rwanda och Palestina.
  • Camilla Persson, regissör, clown, skådespelare och konstnärlig ledare på Dotterbolaget. Har tidigare turnerat med Clowner utan Gränser i Rwanda, Myanmar, Kurdistan och Indien.
  • Kajsa Englund, clown, skådespelare och pedagog. Arbetar som metodutvecklare för Clowner utan Gränser och har tidigare turnerat i bl.a. Bangladesh, Grekland, Kamerun, Moldavien, Nigeria, Rumänien och Rwanda.

Under turnén i Ukraina samarbetar Clowner utan Gränser med Terre des Hommes, Health Right och UNHCR.

För mer information om Clowner utan Gränsers arbete och hur du kan stötta genom att skänka en gåva eller bli månadsgivare, besök

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.