Blogginlägg -

Det som händer nu har berört det lilla livet. Resandet kommer inte att minska i spåren av Covid-19, men säkerligen förändras.

Resebranschen är onekligen en luttrad bransch och vi blir ständigt utmanade av allt från isländska askmoln och arabiska vårar till amerikanska presidenter och världsomspännande virus.

Turistindustrin skapar cirka 10% av världens arbetstillfällen, i en mängd olika branscher. På grund av Covid-19 har nu hela den globala reseindustrin tvingats pausa sina verksamheter - rederier har lagt sina fartyg vid kaj, flygbolag upprätthåller en lägsta tänkbar servicenivå och hotell gapar tomma. Här hemma innebär skärpta begränsningar för folksamlingar och önskemål om minskad rörlighet att konserter, jubileum och studentfester ställs in. Tiden av social distansering och karantän har givit oss nya rutiner och skapat nya sysselsättningar.

"Det som händer nu har berört det lilla livet. Det handlar inte bara om balansräkningen på en storbank i New York utan det handlar om din farmor och om barnens förskola. Sånt glömmer man inte. De senaste 30 åren har vi flugit världen runt med lågprisbolag och vår konsumtion och vårt sätt att leva har inte vetat några gränser, utan ständigt bara ökat. Kanske är det så att denna tid, som känts som den givna framtiden, bara visar sig vara en parentes i mänskligheten och nu går vi tillbaka till det normala. I vår ringhörna av världen."

- Citatet är av Kjell A Nordström, ekonom och författare, som vi på Eriks har haft förmånen att samarbeta med under en rad av år. Jag håller med honom. Vi befinner oss mitt i stormens öga och det känns som om jag av misstag kommit in på en kolsvart puckelpist med utmaningen att ta mig ner helskinnad, säger Eriks VD Tomas Jonsson.

Detta monstruösa generalstopp av allt resande får givetvis oöverskådliga konsekvenser för så många människor. Våra preferenser gällande konsumtion och resor kommer med all sannolikhet att förändras som en konsekvens av det vi just nu upplever. Kanske blir vi lite mer regionaliserade och sannolikt får vi en ny hållpunkt i tillvaron - "tiden före och efter corona". Människor som valt att inte gilla kryssningar har fått ytterligare ett argument, då fartyg som inte tillåtits angöra hamnar varit mycket illustrativa och tacksamma för journalister att skriva om.

I en färsk undersökning gjord av Mantap den 13 - 14 april tillfrågas 4 156 personer fördelade på Sverige, Norge, Finland och Danmark (ca 1 000 personer per land) om sina köp- och resvanor efter corona. Den ger en tydlig ögonblicksbild över hur människor känner just nu.

Enligt undersökningen är support your local-rörelsen här för att stanna. Vi kommer att se en kraftig ökning av människor som köper lokalproducerade varor/produkter/tjänster i alla fyra länderna. När det gäller resande så går inrikesturismen en ljus framtid till mötes, medan ungefär 1/4 uppger att de kommer att resa mindre utomlands. Behovet av att resa och uppleva nya platser finns dock kvar och ungefär lika många uppger att de kommer att göra fler resor inrikes. Resandet kommer alltså inte att minska totalt sett, endast förändras.

Oavsett intention, enligt undersökningen, har flera av de mest populära turistnationerna stängt sina gränser och med all säkerhet kommer vi inte att kunna resa som vanligt denna sommarsäsong, även om det åtminstone tillfälligt ”löst sig” för SAS och Norwegian. EU har gett klartecken till Sverige, Danmark och Norge att lämna statsgarantier till de banker som förnyar SAS lån och Norwegians aktieägare har röstat för en nyemission, vilken innebär att ägarna minskar sitt ägande av bolaget och långivarna konverterar sina lån till aktier.

Vår förhoppning och tro är att Covid-19 snart släpper sitt grepp om oss, så att livet återigen kan normaliseras. Årets svensk (för det måste han bli), Anders Tegnell, sprider med sitt lugn i sina dagliga kommunikéer en trygghet över nationen om att vi trots allt är på rätt väg. Vi på Club Eriks har utvecklat upplevelser i vår omvärld under snart 30 år och vi planerar att fortsätta med det även efter corona, så nu tar vi tiden till att utveckla framtida roliga och spännande arrangemang som kommer att gå av stapeln under 2021 - 2022. Även om vi tror att det dröjer ytterligare innan just kryssningar kommer igång igen är vi tämligen övertygade om att när det väl sker, kommer vi att få se priser som vi aldrig tidigare skådat. Håll koll på vår nya marknadsplats erikscruises.se för all världens kryssningar till absolut bästa dagspris.

Håll ut - så gör vi detsamma!