Sveriges första doktorand inom coaching

Pressmeddelande den 20 mars 2009

Sveriges första doktorand inom coaching

Sportstjärnor, företagsledare och senast Arbetsförmedlingen. Allt fler organisationer och företag satsar stort på personliga coacher. Patrick Grimlund vid Uppsala universitet blir först i Sverige att doktorera inom coaching.

Enligt beräkningar växer den svenska marknaden för personliga coacher från mindre än 1 miljard kronor 2008 till över 3 miljarder i år. Det är en ökning på närmare 500 procent.

- Coachmarknaden har vuxit enormt de senaste åren, men det saknas gedigen empirisk forskning om coaching, säger Patrick Grimlund.

Patrick Grimlund har varit doktorand på företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet i drygt 1.5 år. Nu byter han område från international business och inriktar istället forskningen och doktorsavhandlingen mot executive coaching.

- Det känns både stimulerande och utvecklande att få möjligheten att vara med i forskningsfronten inom ett nytt område. Kurser och program inom executive coaching är under stark tillväxt på flera av världens främsta universitet, säger Patrick Grimlund.

I sin forskning kommer Patrick Grimlund bland annat studera hur chefer genom executive coaching utvecklar ledarskapet, samt studera coaching i USA, som ligger långt framme i ämnet, både i näringslivet och forskningsmässigt .

- Min ambition är, förutom att bidra med kunskapsutveckling inom akademin, även att forskningen ska komma företag och organisationer till godo, som i sin tur kan göra att coachbranschen i Sverige utvecklas.

___________________________________________________________________________

Patrick Grimlund har en bakgrund som VD, IT-entreprenör och riskkapitalist. Han är civilekonom, internationell ekonomi, från Richmond University i London och har en magisterexamen i entreprenörskap från Stockholms universitet. Patrick Grimlund är certifierad coach av International Coach Federation, och grundare av Coachbranschen.se

För ytterligare information:
Patrick Grimlund