Grön IP-Telefoni

Innovaphones IP-Gateways är "bäst i klassen"

‘Green VoIP’ är en term som används för att beskriva “green Voice over IP technology”, på samma sätt som ‘Green IT’. Detta är ett holistiskt synsätt som växelindustrin använder för att försöka utveckla VoIP-system som minskar påverkan på miljön och dess resurser under hela produktens livscykel. Green VoIP inkluderar systemdesign, produktion, men även av användandet av systemet ända till enhetens återvinning.

För närvarande är strömförbrukningen är för närvarande det som läggs mest fokus på för "Green VoIP". Telekommunikationssystem med låg energiförbrukning minskar ett företags och användarens elkostnader med lägre strömförbrukning, detta leder också till lägre CO2-utsläpp.

I en tid där energieffektivitet har en allt viktigare roll både ur ekonomisk och ekologisk synvinkel och med uttrycket "Grön IT" utannonserat i hela landet bör man inte kompromissa med denna parameter när man väljer ett nytt telefonsystem. I en studie i början av 2009 av konsult-och utbildningsföretag ComConsult bekräftas att innovaphone är definitivt rätt partner att välja: innovaphone är i toppen av ligan om effektivare energianvändning. Alla enheter i växeln är mycket ekonomiska i elförbrukningen.

Det faktum att lösningar som inte behöver en server har verkligen en positiv effekt på elräkningen: Innovaphones PBX fungerar i VoIP-gateway som är en självständig hårdvara. Dessutom att alla komponenter kan anslutas via POE optimerar elförbrukningen ytterligare. Det är inte nödvändigt att ytterligare kyla systemet. Det är möjligt att uppnå ytterligare energibesparings åtgärder genom att använda softphones som till exempel Bria.

• ip-telefoni