Coca-Cola återigen utsett till Årets stjärnvarumärke

Coca-Cola återigen utsett till Årets stjärnvarumärke

För andra året i rad har Coca-Cola utsetts till Årets stjärnvarumärke av undersökningsinstitutet YouGov och trendanalytikerna Indikat. En årlig utmärkelse som delas ut till det varumärke som vuxit mest i svenska konsumenters ögon under det senaste kalenderåret.

Utmärkelsen baseras på hur konsumenters inställning till varumärken förändrats under året, vilket bedöms på daglig basis i varumärkesmätningen Brand Index. I sammanställningen var Coca-Cola det varumärke som visat den största ökningen. Indextalet ökade från 9,4 till 11,0 och attityden till varumärket har förbättrats på samtliga parametrar. Bland annat minskade antalet personer som var negativt inställda till värde för pengarna och den siffran landade på under 400 000 jämfört med 2021 års siffror, då över en miljon svenskar var negativt inställda till detta. Förra året hade istället en och en halv miljon en positiv inställning till värde för pengarna och 200 000 fler är beredda att rekommendera drycken.

– Vi är väldigt stolta att få denna utmärkelse för andra gången. Vi jobbar ständigt med att göra det dagliga mötet så bra som möjligt för att ge vardagen lite extra magi oavsett om det är genom sociala medier eller event. Dels handlar det om att leverera fantastiska smaker, dels att möta andra konsumentbehov som påverkar upplevelsen, såsom hållbarhet. Vår fabrik i Sverige var först ut i världen med att tillverka alla PET-flaskor av 100% återvunnen plast, något vi är oerhört stolta över, säger Christoph Friedrich, VD för The Coca-Cola Company i Sverige.