21 november invigs julen i Stockholm officiellt

City i Samverkan, Stockholm stad och Coca-Cola Sverige fortsätter sitt samarbete och inviger återigen julen i Stockholm. Söndagen den 21 november tänds julbelysning i city. Det firas med en julparad som startar vid Hötorget och avslutas i Kungsträdgården där julen invigs med julallsång och invigningstal. Nytt för i år är att Coca-Cola kommer att medverkar på julmarknaden i Kungsträdgården.

På skyltsöndagen den 21 november kommer julen till Stockholm, då all julbelysning tänds i city. Det firas med en julparad som startar vid Hötorget kl 13:30 som går längs Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Hamngatan för att avslutas i Kungsträdgården på stora scenen. Väl på plats i Kungsträdgården sker den officiella julinvigningen med julallsång som leds av Ola Svensson och invigningstal av Per Ankersjö, Stadsmiljöborgarråd Stockholm Stad, Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige, och Per Eriksson, VD City i Samverkan.

- Det är jätteroligt att ta vidare och även utöka samarbetet med alla parter som vi påbörjande förra året. För oss är det viktigt att visa vårt lokala engagemang, att vi integrerar vårt hållbarhetsarbete i allt vi gör, och sist men inte minst vår koppling till julen och tomten, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige AB.

Nytt för i år är att Coca-Cola Sverige kommer att medverka på julmarknaden i Kungsträdgården, med start första advent och de tre följande söndagarna. Vid stora granen kommer de att bygga upp en tomtevärld där barnen kan lämna sina önskelistor och träffa tomten med hans nissar.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Coca-Cola som inleddes förra året. Drottninggatans nya julbelysning har blivit en succé och har uppskattats oerhört av våra besökare. Detta är samtidigt ett lysande exempel på samarbete mellan staden och näringslivet, säger Per Eriksson, VD City i Samverkan.

Förra året inledde City i Samverkan och Stockholms Stad samarbete med Coca-Cola Sverige.  Den gamla julbelysningen på Drottninggatan byttes ut mot 44 specialbeställda draperingar och kronor med totalt 138 952 energisnåla LED-lampor med 70 procent mindre energiförbrukning än tidigare belysning. Det var ett viktigt steg i City i Samverkan, Coca-Cola Sverige och Stockholms Stads miljöarbete.  I år tar de vidare samarbetet med att återigen inviga julen i Stockholm.

Bakom satsningen står City i Samverkan, Stockholms stad och Drottninggatans Förening i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige.

För ytterligare information, kontakta:
Anne Lindfeldt, Presschef Coca-Cola Drycker Sverige AB
08-500 751 16 / 070-648 71 24, alindfeldt@ccnordic.com

Per Eriksson
, VD City i Samverkan
070-870 67 66 , per.eriksson@cityisamverkan.se

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna
www.Coca-Cola.se. eller följ oss på http://www.facebook.com/cocacolasverige

Om City i Samverkan
City i Samverkan samlar näringslivet och Stockholms stad för att tillsammans utveckla Stockholm City. Vi är organisationen för hållbart, långsiktigt och gemensamt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att utveckla Stockholm City till en attraktivare destination. www.cityisamverkan.se