Coca-Cola Drycker Sverige AB Årets Betodlare 2008. Skånska sockerbetor gav Coca-Cola utmärkelse

Igår fick Coca-Cola Drycker Sverige AB ta emot utmärkelsen "Årets Betodlare 2008" vid Svenska Betodlarnas årsstämma på Bjärsjölagårds Slott för sitt arbete som främjat den svenska sockerbetsodlingen. Coca-Cola tilldelades utnämningen för Pembertonkampanjen som genomfördes förra året; en kampanj där de för första gången avslöjade en liten del av sitt hemliga recept och bland annat berättade att sockret i den svenska Coca-Cola kommer från sockerbetor från Skåne.

Svenska Betodlarna utnämner årligen "Årets Betodlare" till den eller dem som med gott resultat bidragit till en gynnsam utveckling för sockerbetsodlingen. Årets Betodlare 2008 blev
Coca-Cola Drycker Sverige AB med motiveringen:

"Coca-Cola är en av de i särklass största förbrukarna av det socker som kommer från de svenska sockerbetorna. Genom att på flaskor och burkar ange Socker från Skåne marknadsför man på ett positivt sätt ett närproducerat och naturligt sötningsmedel."

-Det känns otroligt hedrande att ta emot denna utmärkelse. Pembertonkampanjen syftade till att lyfta fram vad en svensk Coca-Cola innehåller, det vet vi att konsumenterna är intresserade av. Det är därför vi tydligt har märkt ut på Coca-Cola att sockret kommer från Skåne. Att detta bidrog till att gynna de svenska sockerbetsodlarna är självklart jätteroligt, säger Hanna Sjöström Business Manager, Coca-Cola.

Förra året genomförde Coca-Cola Pembertonkampanjen för att informera konsumenten om att
Coca-Cola innehåller naturliga ingredienser, samma som 1886 när John Pemberton skapade drycken. Förutom att sockret kommer från svenska sockerbetor, avslöjas även att det är karamell som ger den mörka fylliga färgen, det är vegetabiliskt extrakt och exotiska kryddor som ger världens hemligaste formula och att Coca-Cola inte innehåller några tillsatta konserveringsmedel eller konstgjorda smakämnen. Kampanjen föll väldigt väl ut och ändrade hela synen på läskkategorin, vilket fick
Coca-Cola att relansera kampanjen igen under april i år.

-Coca-Cola är en stor och viktig aktör för alla svenska sockerbetsodlare. Det är därför roligt att kunna utnämna och belöna dem för allt de positiva de bidrar med till branschen. Att det valt att använda socker från Sverige visar även på att sockret håller en hög kvalitet och att kapaciteten finns att kunna leverera så stora mängder, säger Anders Lindkvist, Generalsekreterare Betodlarna.

-Coca-Cola Drycker Sverige strävar efter att hitta lokala leverantörer som kan erbjuda bra råvaror. Där sockret från Skåne ett bra bevis på att vi lyckats hitta en leverantör med förstklassig kvalité, säger Hanna Sjöström Business Manager, Coca-Cola.

För ytterligare information, kontakta:
Anne Lindfeldt, Public Relations Manager
Coca-Cola Drycker Sverige AB
D: +46 8 500 75116
M: +46 8 706 48 7124
alindfeldt@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.