Coca-Cola-flaskor blir till arbetskläder

Coca-Cola-flaskor blir till arbetskläder

Det svenska textilföretaget Another Textile Company (ATC) har utvecklat en metod för att producera kläder på ett hållbart sätt. Plaggen tillverkas av återvunna PET-flaskor och ekologiskt, Fair-Trade certifierat bomullsspill. Under 2015 levereras cirka 40 000 plagg till Coca-Cola Enterprises Sveriges restaurang- och cafékunder.

Idén för en 100 procent hållbar klädkollektion, kom till för två år sedan genom Coca-Cola Enterprises Sveriges partnerskap med Adare International och Another Textile Company. ATC fick i uppdrag att ta fram en linje 100 procent hållbara arbetskläder, till restaurang- och cafékunder till Coca-Cola Enterprises Sveriges.

– Att få möjlighet att genomföra detta tillsammans med Coca-Cola Enterprises Sverige och Adare International är en ynnest. Det här är dock bara början, endast fantasin sätter gränserna för vad vi kan göra, och med hjälp av Coca-Cola kan vi nu nå ännu bredare, säger Fredrik Strand, vd för Another Textile Company.

Kläderna är ansvarsfullt producerade med hänsyn till både människor och miljö, tillverkade av 60 % polyester från återvunna PET-flaskor och 40 % Fairtrade och ekologiskt bomullspill. En studie genomförd av SGS visar att den nya tillverkningen minskar vattenförbrukningen med hela 99,9 procent jämfört med konventionell textiltillverkning. Koldioxidutsläppen minskar med 79 %, energiåtgången med 47 %.

– Coca-Cola Enterprises Sverige brinner för hållbarhet och söker ständigt efter nya möjligheter att påverka miljön positivt. Detta ett unikt tillfälle för oss att arbeta med cirkulär ekonomi. Vi kan spara på vatten, energi och koldioxidutsläpp vilket är fantastiskt. ATC har dessutom visat att det går att bidra till ett hållbart samhälle utan att produkterna blir dyrare. Snarare tvärtom, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetschef på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Förutom de miljömässiga vinsterna omfattas även projektet av så kallade Living Wages, ett program som innebär att det betalas ut en summa utöver ordinarie pris per plagg som oavkortat går till arbetarnas löner. Summan kompenserar skillnaden mellan den lagstadgade minimilönen i landet och en verklig levnadslön. Med hjälp av Living Wages ska en textilarbetare kunna försörja 2 vuxna och 2 barn med mat, bostad, kläder, skola, sjukvård och försäkring, något som enbart minimilönen inte räcker till.

Fakta:

Materialet
Metoden innebär att man först maler ner PET-flaskor och processar dem till fiber, därefter blandas 60 % av polyesterfibern med 40 % återvunnen ekologiskt Fairtrade bomullsfiber från spinningen. Slutresultatet blir ett plagg som är 100 procent återvunnet. I ett första skede tar Another Textile Company fram en linje med arbetskläder för Coca-Cola Enterprises Sveriges kunder. T-shirts, pikéer, sweatshirts, förkläden och accessoarer för restaurang- och cafékunder runt om i Sverige. De färdiga kläderna fraktas från Indien, där de tillverkas, till Sverige med båt. Frakterna klimatkompenseras genom plantering av skog i tillverkningslandet Indien.

Projektet
Living WagesMånga textilfabriker i Indien betalar ut minimumlön, den lagstadgade lägsta lönen. Problemet är att det inte går att leva på den. Med minimumlön kan man skaffa mat för dagen om man har tur, men det räcker inte till så mycket mer. Fabrikerna som Another Textile Company arbetar med betalar ut 20 procent mer till sina arbetare än vad minimumlönen kräver. ATC ville förändra situationen för de som jobbar i produktionen. Därför skapade de projektet Living Wages. Med hjälp av Living Wages ska en textilarbetare kunna försörja 2 vuxna och 2 barn med mat, bostad, kläder, skola, sjukvård och försäkring. Inom textilindustrin i utvecklingsländerna är personalomsättningen hög. Innan ATC införde levnadslöner var personalomsättningen runt 82 procent per år i fabriken. Ett år efter att de införde levnadslöner minskade personalomsättningen till 53 procent. Under 2015 jobbar de för att minska den till 23 procent. Detta är något som gynnar både de anställda och fabrikerna.

Another Textile Company
Another Textile Company grundades 2006 av bröderna Anders och Fredrik Strand. Bröderna har över 20 år i textilbranschen bakom sig. Another Textile Company är grundat genom drömmen att skapa ett annorlunda textilföretag som går sin egen väg och gör skillnad.

Affärsidén är att utveckla och stärka varumärken genom att designa och producera kläder samt accessoarer för företag och organisationer. ATC satsar alltid på högsta kvalitet, i såväl valet av material till hållbar tillverkning som sker under goda arbetsförhållanden.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook