Coca-Cola i Sverige lanserar ny burkförpackning

Coca-Cola i Sverige lanserar ny burkförpackning

Coca-Cola i Sverige lanserar en ny förpackning för burkar. Förändringen är till en smalare och högre burk och avser burksortimentet 330ml för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Nästan 90 procent av all dryck som Coca-Cola European Partners säljer i Sverige produceras lokalt, i Jordbro utanför Stockholm.

Burken står för en betydande del av försäljningen och andelarna växer. Den historiska moderniseringen av burken har inneburit en stor investering och omfattande arbete med att avveckla den gamla produktionslinjen och få den nya på plats. Linjen producerar 28 burkar i sekunden vilket motsvarar 102 000 burkar per timme.

– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Långsmal burk – ny design
Samtidigt som förpackningen får ett nytt format har också designen på burken uppdaterats:

– Det är en ny design som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram ”sockerfri” på ett mer framträdande sätt på förpackningen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya burkarna kommer ut i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln i början av april.

För mer information, vänligen kontakta:
Marie von Satzger, Kommunikationschef
mvonsatzger@cokecce.com +46 706 480654

Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, fuzetea, Bonaqua och Powerade.
Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA.