Coca-Cola life® lanseras i Sverige

Coca-Cola life® lanseras i Sverige

I dag meddelar Coca-Cola i Sverige att Coca-Cola life kommer att finnas tillgänglig i Sverige senare i år. Sverige blir därmed ett av de två första länderna att lansera produkten i Europa. Denna cola-dryck med färre kalorier innehåller en tredjedel mindre socker och en tredjedel färre kalorier än vanlig cola-dryck1 och sötman kommer från naturliga källor.

Sötad med en blandning av socker och steviaextrakt innehåller en 33 cl burk Coca-Cola life 89 kalorier och kommer att ansluta sig till Coca-Cola®, Coca-Cola light®, och Coca-Cola zero® på butikshyllorna från september. Coca-Cola life är den första nyheten inom Coca-Cola att lanseras i Sverige sedan Coca-Cola zero 2007.

Coca-Cola life och sötningsmedlet - steviaextrakt - representerar det senaste inom sötningsmedelsinnovation. Steviaextrakt kommer från steviaplantan som växer i Sydamerika.
Coca-Cola i Sverige använder också steviaextrakt som sötningsmedel i Glaceau vitaminwater.

Lanseringen av Coca-Cola life är en del av företagets globala åtagande inom hälsa och välbefinnande, att erbjuda konsumenter fler alternativ med färre eller inga kalorier. Under de senaste 12 månaderna har Coca-Cola i Sverige minskat kaloriinnehållet i Glaceau vitaminwater genom att minska sockermängden och införa steviaextrakt; lanserat mindre förpackningsstorlekar av Coca-Cola och nyligen meddelat att företaget ska få 120 000 svenskar mer aktiva till 2020 genom framförallt simning.

En fjärdedel av cola-dryckerna som säljs av Coca-Cola i Sverige är redan lågkalorialternativ och lanseringen av Coca-Cola life ger konsumenter ännu större valmöjlighet inom portföljen: Coca-Cola, Coca-Cola life med en tredjedel färre kalorier1 och två kalorifria alternativ med Coca-Cola zero och Coca-Cola light.

Coca-Cola life kommer att tillverkas i Sverige av Coca-Cola Enterprises Sverige i Jordbro utanför Stockholm.

– Vi är glada att kunna addera Coca-Cola life till vår portfölj av Coca-Cola i Sverige. Den kompletterar våra befintliga varumärken och är väl positionerad för att möta förändrade livsstilstrender och ge människor en välsmakande cola-dryck med färre kalorier med sötma från naturliga källor, säger Pierre Decroix, VD Coca-Cola Enterprises Sverige.

Coca-Cola life kommer att finnas i 33-centilitersburkar och på 0,5 samt 1,5 liter PET-flaska. Förpackningsflaskan till Coca-Cola life 0,5 liter är en Plantbottle, som görs av plast från växtmaterial upp till 22,5 procent och cirka 25 procent återvunnen plast.

Fotnot 1: Kalorimängden är en tredjedel lägre jämfört med andra sockrade cola-produkter i Sverige. Tack vare användande av steviaextrakt är sockermängden reducerad med 35 procent.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook