Victor Nilsson Lindelöf och Robin Quaison

Coca-Cola och herrlandslaget i fotboll lanserar den officiella Fotbollspizzan för EM 2021

Tillsammans med Coca-Cola i Sverige lanserar herrlandslaget i fotboll nu den officiella Fotbollspizzan. Pizzan har gemensamt tagits fram av spelarna och innehåller bland annat mozzarella och kebabkött. Den officiella Fotbollspizzan finns tillgänglig på över 500 pizzerior i Sverige i samband med europamästerskapen i fotboll 2021. Herrlandslagets val presenteras av spelarna Robin Quaison och Victor Nilsson Lindelöf.

Pizza och Coca-Cola är ett självklart val för många när de samlas hemma i sofforna för att heja fram herrlandslaget i kommande fotbolls-EM. Som en hyllning till alla fans har spelarna gått ihop och tillsammans röstat fram ingredienserna på pizzan. Det färdiga receptet har sedan utvecklats och förfinats av landslagskockarna Mats Broström och Gustaf Sandfridsson.

- Pizza, Coca-Cola och fotboll är saker som berör och älskas av många. Att kombinera de tre och presentera den officiella Fotbollspizzan känns fantastiskt roligt och speciellt. Herrlandslaget har tillsammans röstat fram de olika ingredienserna och jag vet att det skapat livliga diskussioner. Ananas, curry, banan, sås eller inte sås? Pizzatoppings berör och alla har en åsikt. Fotbollspizzan tillsammans med en Coca-Cola är den perfekta uppladdningen när vi hejar fram herrarna i EM, säger Victoria Adolfsson, varumärkeschef på Coca-Cola i Sverige.

Den officiella Fotbollspizzan, framtagen av herrlandslaget i fotboll, innehåller tomatsås, kebabkött, färska champinjoner, riven mozzarella, färska tomater, gul lök, inlagd chili eller feferoni och vitlökssås. I den vegetariska varianten ersätts kebabköttet av kebabkryddad ostronskivling. Pizzan toppas gärna med lite rucola, koriander eller mynta och äts med pizzasallad.

- Fotbollspizzan är ett roligt projekt och innehållet är som upplagt för långa och livliga diskussioner. Hur du äter din pizza, vilken typ av pizza du föredrar och kanske framförallt - vad du vill ha på den, är väldigt individuellt och nästan bara kreativiteten sätter gränser för möjliga kombinationer. Vi hoppas att många fotbollsfans kommer att gilla den och att de har en fin stund hemma i sofforna när de hejar fram vårt herrlandslag under hela EM, säger Mats Broström, landslagskock för svenska herrlandslaget i fotboll.

Den officiella Fotbollspizzan finns tillgänglig från och med vecka 23 på över 500 pizzerior i Sverige. 44 pizzerior har dessutom särskilt framtagna blå-gula pizzakartonger som pizzan levereras i. Läs mer på www.coca-cola.se/fotbollspizzan.

För mer information, vänligen kontakta,

Frida Keane, kommunikationsdirektör, Coca-Cola AB
keane@coca-cola.com