Coca-Cola samarbetar med AI för att lansera smaken av år 3000

Coca-Cola samarbetar med AI för att lansera smaken av år 3000

Idag lanseras nya Coca-Cola 3000 Zero Sugar, en limiterad smak från Coca-Cola Creations. Coca-Cola 3000 Zero Sugar är den första smaken som tagits fram genom ett samarbete mellan mänsklig och artificiell intelligens. Något som resulterat i en innovativ hyllning till framtidens oändliga möjligheter. I samband med att drycken släpps, lanserar Coca-Cola även en AI-upplevelse samt en limiterad modekollektion i samarbete med AMBUSH.

Utvecklingen av nya Coca-Cola 3000 Zero Sugar har präglats av ett innovativt samspel mellan AI och mänsklig intelligens. Med hjälp av olika verktyg har man analyserat hur människor föreställer sig framtiden genom bland annat känslor, tankar, färger och smaker. Data har samlats in världen över och lett till utvecklingen av dryckens smak som är en kreativ tolkning av hur en Coca-Cola kan komma att smaka år 3000.

– Coca-Cola har alltid stått för optimism och framtidstro. Därför är det naturligt för oss att nu ta in AI i vår produktutveckling. Nya Coca-Cola 3000 Zero Sugar är en hyllning till en framtid med spännande möjligheter, en framtid där vi tror att människor och teknik kommer att skapa ny magi tillsammans, säger Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige.

Det är inte bara den nya drycken som ger alla fans en smak av framtiden. Genom att skanna sin burk med Coca-Cola 3000 Zero Sugar får man tillgång till Coca-Cola Creations Hub, där man med hjälp av en skräddarsydd AI-lins och sin mobilkamera kan skapa futuristiska bilder av sin omgivning. Bilderna kan delas i sociala medier och förhoppningen är att man på så sätt kommer att få se en kreativ tolkning av år 3000 från olika platser runtom i världen.

I samband med lanseringen släpps en kapsylkollektion av mode och accessoarer som tagits fram tillsammans med AMBUSH, ett innovativt streetwearmärke skapat av koreansk-amerikanska designern Yoon Ahn.

Coca-Cola 3000 Zero Sugar är den åttonde produkten från Coca-Cola Creations och den andra som lanseras på den svenska marknaden. Coca-Cola Creations är ett koncept där Coca-Cola lyfter spännande samarbeten, oväntade smaker och kreativitet, och smakerna är tillgängliga under en begränsad tid på utvalda marknader. Coca-Cola Creations är även en av flera satsningar som Coca-Cola Sverige gör för att minska på sockret i sin dryckesportfölj.

Coca-Cola 3000 Zero Sugar finns i butik från och med idag och säljs i begränsad upplaga så länge lagret räcker. För mer information om Coca-Cola Creations, gå in på www.coca-cola.com/creations.

Vårt sockerlöfte i Sverige
    Idag är nästan 50 procent av försäljningen på den svenska marknaden sockerfri. Sedan 2010 har Coca-Cola i Sverige minskat den genomsnittliga mängden tillsatt socker i sin dryckesportfölj med över 35 procent. Coca-Cola i Sverige fortsätter arbetet med att reducera det tillsatta sockret i sina drycker och introducera fler spännande sockerfria nyheter på den svenska marknaden.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.