Dubbelt guld för Coca-Cola i Gyllene Hjulet

Dubbelt guld för Coca-Cola i Gyllene Hjulet

Den prestigefulla marknadsföringstävlingen Gyllene Hjulet gick av stapeln i april och Coca-Cola kammade hem två förstaplatser. Festivalaktiveringen Coca-Cola x Lollapalooza Stockholm vann ”Årets Kultur-/Underhållningssponsring” och guldet i kategorin ”Årets Ambassadörskap” knep Coca-Cola för samarbetet med den välkända mångsysslaren Anis Don Demina. Vinnarbidragen togs fram tillsammans med byråerna Redgert Comms och United.

Branschtävlingen Gyllene Hjulet arrangeras årligen för att uppmärksamma och hylla upplevelsebaserad kommunikation som visat på kreativ höjd och effektfullt genomslag. I årets tävling deltog varumärken och byråer i 15 olika kategorier och tillsammans med Redgert Comms och United vann Coca-Cola två av dem.

– Att vinna ett pris är fantastiskt i sig, men att vinna två känns helt otroligt. Det är ett fint kvitto på att våra aktiveringar håller hög kvalitet i en konkurrenskraftig bransch. Vi skulle inte stå som dubbla vinnare om det inte vore för Redgert Comms och United som med sin kreativitet tar vår kommunikation till nästa nivå. Vi ser fram emot att skapa fler prisvinnande aktiveringar tillsammans med dem framåt, säger Victoria Adolfsson, Marketing Manager på Coca-Cola i Sverige.

Årets Kultur-/Underhållningssponsring” – Coca-Cola X Lollapalooza Stockholm

Tillsammans med Redgert Comms, United och Live Nation skapade Coca-Cola magiska festivalaktiveringar på Lollapalooza i Stockholm sommaren 2023, vilket bland annat inkluderade Coca-Cola pariserhjulet, livepodd, flertalet meet & greets mellan artister och fans samt ett Coca-Cola VIP-område för artister och influencers på Rosa Borgen.

Juryns motivering: Er prestation överträffade alla andra sponsorer historiskt sett vilket tydligt bevisar er förmåga att skapa meningsfulla och minnesvärda upplevelser. Med det nya landmärket som en central del av er aktivering skapade ni en visuell och fysisk närvaro, som inte bara satte ert varumärke i rampljuset utan också resulterade i imponerande publiceringar. En betydande räckvidd på 12 miljoner visar er förmåga att engagera och nå er målgrupp på ett effektivt sätt.

Årets Ambassadörskap – Anis Don Demina X Coca-Cola

Anis Don Demina är en mångsysslare av rang, som via YouTube, Instagram, TikTok, podcast och sin musik blivit ett av Sveriges mest kända ansikten. Tillsammans med Redgert Comms har Coca-Cola integrerat Anis i flera delar av sin marknadsföring och på detta sätt lyckats komma allt närmre sin målgrupp.

Juryns motivering: En riktig ambassadör lever för sitt varumärke. Så är fallet med årets ambassadör. Valet är gjort med mycket eftertanke och matchningen mellan varumärke och person är inte bara äkta och genuin utan ”på riktigt”. Hög igenkänning och mycket kärlek som bygger på ett naturligt, långsiktigt och konstruktivt samarbete. Det är ju inte heller fel att ambassadören är uppvuxen i närheten av Coca-Colas fabrik.

– Det känns verkligen speciellt att gå från att ha vuxit upp mittemot Coca-Cola fabriken i Jordbro till att jobba ihop och nu få detta erkännande för vårt samarbete. Det här samarbetet betyder mycket för mig och jag ser fram emot att fortsätta vårt långsiktiga partnerskap och skapa mer magi tillsammans i många år framöver, säger Anis Don Demina.