Här är jultraditionerna ungdomar vill förändra

Tre av fem unga svenskar upplever en eller flera jultraditioner som omoderna och i behov av förnyelse. Fyra av fem skulle till och med kunna tänka sig att stryka en eller flera jultraditioner. Det visar Coca-Cola Sveriges rapport Den Stora Juluppdateringen som är framtagen tillsammans med Ungdomsbarometern.

Vad säger ungdomarna om de etablerade jultraditioner som finns idag? För att göra julen mer inkluderande och modern kan det vara dags att se över gamla traditioner och uppdatera julen utifrån samtidens preferenser. Inför julen 2018 har Coca-Cola tillsammans med Ungdomsbarometern frågat Sveriges 16–19-åringar om, och i sådana fall hur, de skulle vilja uppdatera julen.

Jultraditionerna unga vill uppdatera

Alkohol- och köttfritt julbord, ny julmusik och kompishäng

Bland Sveriges ungdomar upplever tre av fem en eller flera jultraditioner som omoderna och i behov av förnyelse. En av de traditioner som flest unga vill uppdatera är julbordet. Varannan vill förändra julbordet på ett eller annat sätt, 47 procent av dessa vill lägga till fler alkoholfria drycker. 35 procent vill addera fler vegetariska och/eller veganska rätter. Andra exempel på traditioner som unga vill uppdatera är julmusik (52 %) och umgänget med vänner (56 % önskar umgås mer med sina vänner kring jul).

Jultraditionerna unga kan vara utan

Julkort och jultomten går bort

4 av 5 av Sveriges ungdomar skulle kunna tänka sig att stryka en eller flera jultraditioner. Den tradition som flest kan tänka sig att vara utan är julkort och andra julhälsningar (42 %) följt av jultomten (40 %) och Kalle Anka på tv (30 %).

– Siffrorna i rapporten speglar i mångt och mycket Ungdomsbarometerns årliga kartläggning av Sveriges ungdomar från tidigare i år. Exempel på generationsspecifika mönster är till exempel önskan om fler alkoholfria dryckesalternativ och fler vegetariska och veganska rätter på julbordet som grundar sig i en hälso- och miljömedvetenhet hos dagens ungdomar. En intressant avvikelse vi kan se är att få vill kompromissa med sina julklappar – trots att miljö- och klimatfrågor står högt på dagens ungdomars agenda i övrigt, säger Anton Landehag, expert samhälle och livsstil, Ungdomsbarometern.

Jultraditionerna unga vill bevara

Släkt och familj är viktigast (och julklapparna)

Den mest heliga jultraditionen för Sveriges ungdomar är umgänget med släkt och familj som endast 5 procent kan tänka sig att vara utan. Efter umgänge med familj och släkt är det få som vill vara utan traditioner som julpynt (7 %), julgran (9 %) och julklappar (13 %).

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. Våra PET-flaskor ska bestå av minst 50% återvunnen PET 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.