Ny techskola i Malmö ska lära flyktingkvinnor att koda – med stöd av The Coca-Cola Foundation

The Coca-Cola Foundation i Sverige arbetar aktivt med att förbättra samhället. Det senaste exemplet är ett samarbete med internationella ReDI School of Digital Integration, en icke vinstdrivande techskola som nu för första gången öppnar upp i Sverige. Den nya skolan som ligger i Malmö erbjuder marginaliserade grupper, som flyktingkvinnor, kostnadsfria och högkvalitativa utbildningar inom digital kompetens.

Sverige är ett av de mest digitaliserade länderna i världen och alldeles för många kvinnor kommer till Sverige utan den digitala kompetens, det självförtroendet och det nätverk som många gånger krävs för att bli en del av det svenska samhället och arbetsmarknaden. Konsekvensen blir ett utanförskap som skapar stora utmaningar för både individer och samhället i stort. Detta är något som nyöppnade ReDI School i Malmö vill motverka genom att erbjuda marginaliserade grupper (binära och icke-binära), kvinnor med invandrarbakgrund, nyanlända och flyktingar, högkvalitativa utbildningar inom digital kompetens – helt utan kostnad. Genom projektet stöttar man fler att bli en del av det svenska samhället samt ökar möjligheterna för fler att etablera sig på arbetsmarknaden.

- Det känns fantastiskt att vi nu öppnar upp ReDI School i Malmö. Tillsammans med The Coca-Cola Foundation och övriga partners har vi lyckats ta fram en techskola som stöttar de som idag står utanför arbetsmarknaden och samhällets krav på digitala kunskaper. Det har varit ett stort intresse bland studenterna – vi har i år 55 kvinnor från 25 olika länder som är antagna till den allra första terminen av ReDI School i Sverige, säger Felix Abraham Unogwu på ReDI School i Malmö.

- Vi är otroligt stolta och glada över att få vara med och stötta ReDI Schools nyöppnade skola i Malmö. En central och viktig del i arbetet vi gör genom The Coca-Cola Foundation är att stödja samhällen att förändras åt det bättre. Det här projektet är ett utmärkt exempel på hur vi kan vara med och skapa positiv förändring, dels för enskilda individer men även för samhället i stort, säger Charlotte Kalin, Public Affairs Manager på Coca-Cola i Sverige.

Det allra första året för ReDI School i Sverige inleds nu i september och kommer pågå i 12 veckor. De olika kurserna är uppdelat på tre olika nivåer – från det mest grundläggande kring hur man använder en dator, till programmering för nybörjare, och mer avancerade kurser inom exempelvis cybersäkerhet. Bland studenterna finns de med liten eller ingen utbildning inom datavetenskap, till dem med dubbla masterexamen från sina hemländer men som inte lyckats komma in på den svenska arbetsmarknaden.

Utöver kurserna erbjuds studenterna även barnomsorg, sociala evenemang, företagsbesök och mentorskap för att underlätta deltagandet. The Coca-Cola Foundation har varit med från start och stöttat ReDI School samt möjliggjort etableringen på den svenska marknaden.

För mer information om kurserna vänligen besök The Coca-Cola Foundation och ReDI School Malmö.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.