Regeringen utser Sofie Eliasson Morsink till Delegationen för cirkulär ekonomi

Regeringen utser Sofie Eliasson Morsink till Delegationen för cirkulär ekonomi

Regeringen har idag utsett Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sverige, till att bli en del av Delegationen för cirkulär ekonomi. Delegationen har till uppgift att utgöra en plattform, ett kunskapscentrum och en samordnade kraft för omställningen till cirkulär ekonomi.

– Jag är väldigt glad för förtroendet från Regeringen. Det är en spännande tid vi har framför oss och nu behöver vi kraftsamla tillsammans – för att säkra en hållbar konsumtion. I början av året skiftade vi hela vår lokalproducerade PET-portfölj till 100 procent återvunnen plast. Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin. Jag hoppas kunna bidra med våra erfarenheter och insikter till delegationens arbete, säger Sofie Eliasson Morsink.

Delegationens ledamöter har erfarenhet av prioriterade materialströmmar och resurser som är centrala för en cirkulär ekonomi och kommer att fungera som en rådgivande styrelse för miljödepartementet i arbetet med att fastställa en tydlig färdplan mot en cirkulär ekonomi.

− Det är väldigt glädjande att alla dessa personer vill vara med i Delegationen för cirkulär ekonomi och bidra med sina viktiga kompetenser och erfarenheter. Omställningen till en cirkulär ekonomi är något som såväl politiken, näringslivet, den offentliga sektorn och övriga aktörer måste genomföra tillsammans, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

Regeringens pressmeddelande: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/regeringen-starker-delegationen-for-cirkular-ekonomi/

Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Chaqwa®. Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras omkring 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020, ett mål vi nådde redan 2018, nu siktar vi mot ett nytt mål, att minska med ytterligare 15% till 2025. Under 2020 skiftar vi hela lokalproducerade PET-portföljen till 100 procent återvunnen plast.