Cochlear Nucleus 5 systemet vinner designpris

Cochlear har belönats med ett av världens mest prestigefyllda designpris, ”red dot award: product design 2010”.

Red dot design award är en internationell designutmärkelse som anses vara bland de mest betydelsefulla i världen. Utmärkelsen utdelas i tre kategorier: produktdesign/ design team, kommunikation och konceptutveckling. Under förra året skickades över 12 000 ansökningar in från mer än 60 länder.

”Red dot award: product design 2010” tilldelas framstående kreativa, innovativa och högkvalitativa produkter. I år har Cochlear Nucleus® 5 systemet tilldelats produktdesignpriset för världens tunnaste och starkaste cochleaimplantat, en smal och sofistikerad ny ljudprocessor med en rad nya finesser, bland annat en automatisk telefonavkänning, mjukvaru-uppgradering med signifikant funktionsförbättring samt den första bidirektionella fjärrkontrollen för dagligt handhavande.

”Att ta emot ett så viktigt internationellt design pris är en stor ära för oss” säger Dr Chris Roberts, CEO för Cochlear. ”Den innovativa design, som vi uppnått med Cochlear Nucleus 5 systemet, kombinerar viktiga teknologiska framsteg med våra användares krav. Resultatet är ett effektivt och givande hörande nu och för alltid”.

Priset utdelades 5 juli 2010 i Essen, Tyskland.

• baha
  • cochlear
  • cochleaimplantat
  • ljudprocessor
  • red dot
  • implantatsystem
  • hörsel

Cochlear är ett globalt ledande företag för olika hörsellösningar och vår målsättning är att ge alla människor över hela världen möjlighet att höra ljud.

Vår världsledande teknologi har återförenat över 200 000 människor med deras familjer, vänner och till samhället under de senaste 30 åren.

Nucleus cochleaimplantat är skapat för personer med grav hörselnedsättning och Baha benförankrade hörselsystem är en enkel och effektiv behandlingsmetod för personer med t.ex. konduktiv hörselskada (ledningshinder), kombinerad hörselskada och ensidigt sensorineuralt döva.

Vårt livstidsåtagande till alla hörselskadade som använder en av Cochlears lösningar: Hör nu och för alltid.

Karin Walfridsson

Presskontakt Marketing Manager, Cochlear Nordic 031-792 46 20