Codemill nominerade i IBC Innovation Awards

Den 15-19 september går årets upplaga av den stora media-, underhållnings- och teknikmässan IBC av stapeln. Förutom själva mässan prisas varje år innovativa projekt och företag i tävlingen IBC Innovation Awards. Inför årets Innovation Awards har brittiska televisionsbolaget ITV blivit nominerade i kategorin Content Creation för sitt system ITV Phoenix, ett system som Codemill tillsammans med en rad partners varit med och utvecklat.

Inför årets IBC Innovation Awards granskades över 180 bidrag innan juryn utsåg elva finalister i tre olika kategorier. Som en av tre finalister i kategorin Content Creation återfinns IT-bolaget Codemill från Umeå. Tillsammans med NMR, 100 Shapes, Cantemo, Pixel Power och Vidispine har Codemill utvecklat ett nytt kampanjhanteringssystem för det brittiska televisionsbolaget ITV. Systemet som fått namnet ITV Phoenix är utvecklat för att effektivisera produktionen och leveransen av ITV´s on-air och digitala marknadsföringskampanjer.

- Det har varit mycket intressant och lärorikt att jobba med ITV:s Phoenix-projekt. Mycket bra att ha en kund som gjort ett ordentligt förarbete och varit fullt engagerade under hela projektet. Ett projekt där många olika parter bidragit med var sin expertis har resulterat i en produkt som nu andra får upp ögonen för. Kul, säger Rickard Lönneborg, VD på Codemill.

Vinnarna i respektive kategori kommer utses under IBC Awards Ceremony den 17 september.

Om ITV
ITV, Independent Television, är Storbritanniens första kommersiella televisionsbolag som skapades för att konkurrera med BBC redan 1954. ITV:s sändningar betecknas som public service broadcasting.

Med produktioner som Britain's Got Talent, Coronation Street, Downtown Abbey, Hem till gården och Vem vill bli miljonär är ITV ett av Storbritanniens absolut största kommersiella televisionsbolag.

• mässor
  • kunder
  • utvecklingsprojekt

• Västerbotten

Codemill
Codemill is an IT-company from northern Sweden. We’re a dedicated team who love code, customers, and creativity. You’ll never find a partner like us when it comes to video technology and MAM-systems. Welcome to the Codemill-family!