Roliga, klarsynta betraktelser om svenskarnas märkliga beteende!

Colin Moons bok säljer bra! Det kom ett mail till förlaget som förklarar varför:

Hej Colin,

Under lång tid har jag pendlat i jobbet och brukar då lyssna på Rix Morgon Zoo. En morgon, för cirka ett år sedan, var det en "helgalen" Britt som var morgongäst hos Rix FM, han hade skrivit en bok som hette" In the Secret Garden of SwEden".

Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle skratta mer för mig själv än jag gjorde den morgonen i bilen. Det var tur att jag inte satt på någon offentlig plats, för då hade folk börjat stirra på mig. Beställde sedan boken på nätet från Mercuri Kongress.

Och när jag fick boken, vilket gick rätt snabbt, så var det bara någon vecka tills vi skulle iväg på en lång resa och tänkte att den kunde bli bra lektyr på flyget. Efter det att planet lyft,och vi kommit till rätta så plockade jag fram boken. Det var det största "misstaget" jag hade gjort på länge om man frågar min sambo. Om jag skrattade gott när jag hörde intervjun på radio så var det absolut ingenting emot vad jag gjorde när jag satt och läste den i flygplansstolen.

Folk runt omkring på planet började snegla lite försynt som bara svenskar kan och till slut började de småflina lite intresserat. Min sambo tyckte detta var klart pinsamt och undrade om jag inte kunde sätta mig i en helt annan del av planet eller sluta läsa boken tills vi kommit fram. Aldrig i livet svarade jag, den går inte att sluta läsa.

Efter några timmar så var boken färdigläst och raskt kom en man fram och undrade om han kunde få låna boken, för den verkar klart underhållande, sa han med ett leende. Så klart han fick det, man är ju en enda stor familj när man sitter i ett flygplan.