Roliga böcker om svenskar - en populär julgåva året om.

Colin Moon böcker om Sverige och svenskarna fortsätter att underhålla världen över. Storsäljaren 'Sweden - the secret fiiles' har sålts i 200 000 exemplar sedan 2001. Den nya upplagan av 'In the Secret Garden of Sweden' har visat sig vara en populär gåva till utländska gäster vid internationella konferenser som hålls i Sverige. Och boken 'swedes@meetings.se' om svensk möteshysteri är den senaste i raden av böcker som är populära nu inför Jul.

Vi ställde några frågor om böckerna till Ingegerd Hedberg, VD på det lilla förlag som Colin Moon samrarbetar med.

Varför tror du att folk/företag köper böcker i julklapp till
sina anställda?

"Det är den absolut smidigaste gåvan man kan tänka sig. Roliga, intressanta böcker
som alla kan relatera till är och förblir en uppskattad gåva.Det ser vi hela året runt då Colins böcker är extremt uppskattade.

Är det fortfarande många numera som skickar presenter till sina internationella kollegor och affärspartners?

"Tror över huvud taget att man mer och mer ger julklappar i form av välgörenhet i någon form och att många är mycket nöjda med det. Dels beroende på att man känner att man gör nytta och att det inte är så lätt att hitta något riktigt bra för 82:-. Jag tror det är den summan som är tillåten för att få julklapp utan att behöva ta upp det som förmån. Detta förutsatt att man inte hittat Colin Moons böcker förstås, för då får man plötsligt mycket för pengarna och garanterat glada kunder."

Varför säljer ni era böcker nästan uteslutet på nätet?

"När vi började sälja Colins böcker på nätet i vårt företagsregister, var vi bland de första. Idag är det mycket vanligt att man säljer julklappar precis som vi gjorde för c:a 10 år sedan. Det finns ett överutbud av pigga julklappsidéer på nätet idag, varför vi har börjat sälja mer och mer till bokhandlarna - Hedengrens på Stureplan är ett mycket bra exempel. Då kommer man på att ja vi måste ha några 'give aways' eller julklappar och så går man till sin favoritbutik och får personliga rekommendationer

Vem är det som köper hos er?

"Vi har många stora företag som t ex Ikea och Volvo, många småföretagare och en hel
del privatkunder samt Adlibris och Bokrondellen."

Och, till sist, varför tror du att svenskar tycker om böcker som handlar om
sig själva?

"Alla älskar att läsa om och höra talas om sig självaJ Speciellt när det stundtals är lite smickrande men framför allt skarpsynt och roligt! Colin skriver med kärlek i hjärtat."

Böckerna kan beställas på  www.mercuri-kongress.se