Bild: Scheiwiller Svensson

COLIVE SÖKER HYRESGÄSTER TILL DELNINGSLÄGENHETER PÅ LIDINGÖ

COLIVE har tecknat avtal för samarbete kring John Mattsons nyproducerade bostadshus U25 för unga vuxna i Larsberg på Lidingö. Avtalet innebär att COLIVE etablerar tre nya delningslägenheter och att bolagen tillsammans utvecklar ett ”communitykoncept” där samtliga hyresgäster i fastighetens 74 hyreslägenheter ges möjlighet att ta del av gemensamma tjänster och aktiviteter.

Stockholmsbaserade COLIVE planerar att storskaligt etablera 1000-tals bostäder i nyproducerade moderna delningslägenheter i svenska storstadsområden. Målgruppen är unga vuxna som vill bo i ett hem som erbjuder både gemenskapen av att bo tillsammans med andra samtidigt som man erbjuds det privatliv som ett eget boende ger. Att bo hos COLIVE innebär ett enkelt och flexibelt boende utan krav på kontantinsats och är billigare än alternativen.

Redan i oktober i år är det inflyttning i bolagets tre delningslägenheter i Larsberg på Lidingö. I varje nyproducerad delningslägenhet kommer 4-5 hyresgäster mellan 18-25 år att ha sitt eget privata rum, och delar på ändamålsenliga umgängesytor och kök samt balkong i söderläge. I hyran ingår bland annat internet, städning av gemensamma ytor samt möbler då COLIVE applicerar sitt inredningskoncept för att erbjuda en hemtrevlig co-livingkänsla.

COLIVE har tillsammans med John Mattson även inlett ett samarbete för utveckling av ett koncept för hela hyreshuset, där gemensamma tjänster, produkter och aktiviteter erbjuds till alla hyresgäster.

- U25 är ett unikt projekt för oss i och med att det riktar sig enbart till 18-25-åringar. Konceptet med delade ytor, tjänster och aktiviteter som erbjuds till samtliga hyresgäster tror vi kommer att ge många positiva effekter för alla genom ökad trivsel och socialt engagemang. Samarbetet med COLIVE innebär dessutom att vi på ett innovativt sätt kan erbjuda boende för fler unga vuxna, säger Anna Bellander, kommunikationschef på John Mattson.

Communitykonceptet innebär att de boende med delade intressen kan dra nytta av varandras kunskaper och nätverk, ta initiativ till tränings och aktivitetsgrupper eller dela på tjänster från tredje part, som till exempel cykelpool, bilpool och smarta leveranslösningar.

- Det ska bli mycket roligt att kunna erbjuda ytterligare bostadsmöjligheter i co-livingformat, och vi ser mycket fram emot att tillsammans med John Mattson och hyresgästerna etablera ett community med ett tjänsteutbud för de boende i U25 som verkligen matchar efterfrågan, säger Katarina Liljestam Beyer, vVD och medgrundare på COLIVE.