Illustration: Benjamin Walfridzon Eriksson

FÖRSTA ALLMÄNNYTTIGA BOSTADSBOLAGET SOM ETABLERAR COLIVING

Lunds kommuns helägda fastighetsbolag LKF är först ut i landet bland de allmännyttiga fastighetsbolagen med att etablera storskalig coliving tillsammans med COLIVE.

Antalet bostadssökande i landets storstäder fortsätter att vara rekordmånga. Hundratusentals människor står i bostadskö och varje vecka tillkommer fler. Möjligheterna för unga vuxna att skaffa sig ett bra boende är mycket begränsade, ofta med otrygg andrahandsuthyrning med höga hyror som följd.

Att bo tillsammans i så kallade ”coliving spaces”, är på stark frammarsch internationellt. Företeelsen drivs av den yngre generationens efterfrågan på mer urbana och sociala bostadsformer till rimliga priser. Detta tillsammans med målgruppens önskan om flexibilitet och öppenhet för att dela på resurser, både för att sänka kostnader och för att minska belastningen på miljön.

”Vi är stolta och glada över att vi tillsammans med LKF kan skapa fler bostäder för unga vuxna. COLIVE delar allmännyttans kärnvärden kring att skapa bra bostäder till en rimlig kostnad. Dessutom är Lund ett av våra högprioriterade områden där vi ser stor nytta med vårt erbjudande”, säger Katarina Liljestam-Beyer, COO och medgrundare, COLIVE.

Byggtstart av coliving-fastigheten i Brunnshög, Lunds nya stadsdel där hållbarheten är i fokus beräknas till år 2020 – 2021.

”Vi ser fram emot att vara en av de som banar väg för större möjlighet till boende för Lunds unga vuxna”, säger Fredrik Millertson, VD på LKF.

Huset beräknas vara redo för inflyttning under 2022 för ett 70-tal av Lunds unga vuxna.

”Genom projektet ger vi unga vuxna en möjlighet att vara en del av ett sammanhang, samtidigt som vi skapar ett komplement till andra boendeformer för de som befinner sig i glappet mellan studentliv och att bilda familj. Detta är hållbarhet när den är som bäst - närheten till all service i den nya stadsdelen och med en spårvagnshållplats utanför dörren. Och den sociala hållbarheten som genomsyrar boendet”, säger Fredrik Millertson.

Stockholmsbaserade COLIVE planerar att storskaligt etablera 1000-tals bostäder i nyproducerade moderna coliving-hubbar i svenska storstadsområden. Målgruppen är unga vuxna som vill bo i ett hem som erbjuder både gemenskapen av att bo tillsammans med andra samtidigt som man erbjuds det privatliv som ett eget boende ger. Att bo hos COLIVE innebär ett enkelt och flexibelt boende utan krav på kontantinsats och är billigare än alternativen.

Sedan tidigare erbjuder COLIVE bostäder på Södermalm och på Lidingö i Stockholm. Dessutom är en större coliving-hubb i Haninge under byggnation med planerad inflyttning nästa år.