HÖGT INTRESSE NÄR COLIVE SLÅR UPP DÖRRARNA FÖR DEN SOCIALA COLIVINGFASTIGHETEN I BARKARBYSTADEN

STOCKHOLM 2023-12-20: I tisdags invigde COLIVE sin nya sociala coliving-fastighet som byggts av Resona Utveckling i Barkarbystaden, Stockholm. På plats på invigningsfrukosten fanns såväl kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S), riksdagsledamoten Katarina Luhr (MP) samt flera aktörer från fastighetsbranschen och näringslivet.

Det är Resona Utveckling som byggt fastigheten i kvarter 11 i Barkarbystaden i samarbete med COLIVE. Projektet utgörs av 134 coliving-rum som är fördelade på 14 delningslägenheter för unga vuxna.

För den som flyttar in i COLIVE Volatus är förmånerna många. I månadsavgiften ingår bland annat internet, hemförsäkring, städning av gemensamma ytor samt möblemang. Bostädernas utformning är ett resultat av noga avvägning mellan det delade och det privata. Bostadsgästerna delar på sociala umgängesytor, kök, uteplats samt gemensamma balkonger och en lounge i bottenplan. Varje bostadsgäst har sitt eget privata rum, toalett och dusch - något som efterfrågas av majoriteten i målgruppen.

Invigningen på tisdagen skedde genom ett frukostevent på plats i den nya colivingfastigheten där gästerna som närvarade fick möjlighet att gå på rundtur. Bland deltagarna fanns politiker från såväl Järfälla kommun som riksdagen, olika fastighetsaktörer och representanter från näringslivet, bland annat IKEA och Northvolt. Eva Ullberg kommunstyrelsens ordförande i Järfälla klippte bandet och invigningstalade tillsammans med Katarina Liljestam Beyer från COLIVE.

– Våra bostadsgäster efterfrågar bostäder på trygga, centrala platser med närhet till spårbunden kommunikation. Projektet i Barkarbystaden har ett mycket attraktivt och centralt läge mittemot den framtida tunnelbanestationen som tar dig direkt till city. Extra roligt är det att intresset är så stort från just näringslivet då det finns många bolag som är i behov av att kunna attrahera arbetskraft. De ser vikten av att det finns bostadsformer som kan erbjuda mer än bara tak över huvudet och som även erbjuder en social samhörighet och kontext för de som flyttar till Stockholm, säger Katarina Liljestam Beyer, VD och medgrundare, COLIVE.

Utöver att delningsboende hamnade på 2021 års nyordslista är coliving, som det också kallas, en väletablerad trend internationellt. Fenomenet kommer från den yngre generationens efterfrågan på mer sociala bostadsformer i kombination med målgruppens önskan om flexibilitet och öppenhet för att dela på resurser. Inflyttning påbörjas i januari.

Bland de som flyttar in finns Joel Persson som flyttar från Gävle till Stockholm:

– Efter att ha flyttat hemifrån, bott ensam i några år och pendlat fram och tillbaka till familjen i min hemstad har jag insett att jag trivs bäst när jag har andra människor runt omkring mig. Tidigare hade jag tänkt att coloving inte är någonting för mig eftersom jag är ganska introvert, men när det blev dags för mig att flytta ifrån min studentlägenhet började jag tänka om. När jag umgås med vänner gör jag det helst i grupp, något som inte alltid är helt enkelt att organisera, så när jag stötte på COLIVE kändes det som att jag hade hittat rätt. Jag ser fram emot att lära känna nya människor och kunna umgås på ett mer spontant sätt i lägenheten och hubbens delade utrymmen, säger Joel Persson.

COLIVEs nya byggnad i Barkarbystaden är unikt i sitt slag då det är det första bygglov i Stockholms län som godkänts där tolkningar av byggregler möjliggör att den nya bostadsformen når sin fulla potential.

Järfälla kommun blir därmed andra kommun ut i Sverige, efter Göteborg, som godkänt ett hållbart och platsbesparande förvaringsupplägg, där andelen inbyggda förråd i fastigheten minimerats och kombinerats med en hållbar extern behovsstyrd förvaring som tjänst genom företaget Vinden AB. Dessutom innebär bygglovet tillstånd till att bygga mindre privata badrum i kombination med tillgängliga större gemensamma badrum, vilket innebär en högre bostadsstandard än om alla badrum vore delade.

– Formen för bygglovet är en sensation och det är glädjande att Järfälla vågar tänka innovativt så att vi på COLIVE har möjlighet att erbjuda fler prisvärda och kvadratsmarta bostäder utan att tumma på komfort eller kvalitet. För oss på COLIVE är det självklart att våra bostäder uppfyller behoven kring tillgänglighet och god förvaring. Samtidigt är det välkomnat att kommunen med detta beslut möjliggör alternativa och långsiktigt hållbara lösningar för delningsbostäder, säger Katarina Liljestam Beyer.