Färre kvinnor än män har gjort tjänstepensionsval

Bara 29 procent av kvinnor med tjänstepensionen ITP 1 har gjort ett aktivt val av pensionsförvaltare, medan motsvarande siffra för männen är 34 procent. Det visar ny statistik från Collectum. I dagarna får 1,4 miljoner privatanställda tjänstemän det röda kuvertet med årsbesked om tjänstepensionen.

Bland tjänstemän med ITP 1 är män mer aktiva än kvinnor när det gäller att göra ett aktivt val av tjänstepensionsförvaltare. 34 procent av männen och 29 procent av kvinnorna har valt försäkringsbolag, vilket innebär att 17 procent fler män än kvinnor har gjort ett aktivt val. Tjänstepensionen ITP 1 omfattar till största delen personer som är födda 1979 eller senare.

– Många kvinnor har lägre löner och kvinnor jobbar dessutom deltid i större utsträckning än männen. Därför är det särskilt olyckligt att så få unga kvinnor engagerar sig i sin tjänstepension, inte minst eftersom den kommer att utgöra en viktig del av den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Det röda kuvertet innehåller besked om hittills intjänad ITP och en prognos över den framtida tjänstepensionen.

– Både kvinnor och män tjänar på att lägga en liten stund på att ta del av årsbeskedet och se över sin tjänstepension. Om man har många år kvar fram till pensionen kan man tjäna mycket på att välja ett försäkringsbolag med låga avgifter och hög avkastning, säger Jenny Jeppsson.

ITP är tjänstepensionen för privatanställda tjänstemän. För en trettioåring med en månadslön på 25 000 kronor betalar arbetsgivaren in drygt 1 100 kronor varje månad till tjänstepensionen.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85