Fondavgiften har stor betydelse vid val av fonder uppger sex av tio

Sex av tio svenskar, 61 procent, uppger att förvaltarens avgift har stor betydelse när de väljer fonder för sitt pensionssparande. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum beställt.

– Det är bra att en majoritet av pensionsspararna tycker att fondavgiften har stor betydelse när de väljer fonder. Höga avgifter kan nämligen slå hårt mot tjänstepensionen. En skillnad på 1 procent i avgift kan i kronor innebära mer än 400 000 kronor mindre i tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

Sex av tio svenskar, 61 procent, uppger att avgiften har ganska eller mycket stor betydelse när de väljer fonder för sitt pensionssparande. 20 procent svarar att den har ganska liten och mycket liten betydelse. Lika många, 20 procent, uppger samtidigt att de är osäkra eller inte vet.

– Att se över vilka fondavgifter man betalar är ett enkelt sätt att höja tjänstepensionen. Genom att flytta pengarna till upphandlade fonder kan mer pengar gå till den egna pensionen, istället för att försvinna som höga avgifter och utebliven avkastning, säger Tomas Carlsson.

Den genomsnittliga avgiften inom tjänstepensionen ITP är en tredjedel jämfört med exakt samma fonder på den öppna marknaden. För pensionsspararen kan tjänstepensionen ITP innebära hela 2 100 kronor mer i månaden som pensionär, visar rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension” från PTK, Svenskt Näringsliv och Collectum.

De låga avgifterna inom ITP är ett resultat av Collectums fyra upphandlingar av förvaltare. Sedan 2007 har fondavgifterna pressats med 78 procent. Collectum genomför upphandlingarna, utan eget vinstsyfte, på uppdrag av arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv och PTK.

Fakta:

- Tre tips för högre pension
- Om undersökningen

Länkar:

Hela Sifoundersökningen

Rapporten Så mycket bättre tjänstepension från PTK, Svenskt Näringsliv och Collectum

Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25

Tre tips för högre pension

- Jobba på en schysst arbetsplats. Tjänstepensionen blir en viktigare del av den totala pensionen. En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension.

- Se upp med avgiften. Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. När du så småningom går i pension blir det en rejäl slant som går till dig – och inte till någon annan.

- Lita på dig själv! Du känner dig själv bäst, så gör val utifrån hur mycket risk du är beredd att ta, hur din familjesituation ser ut och hur långt det är kvar till pension. Du väljer om du vill spara med hög risk eller ett tryggare alternativ.

Om undersökningen

Sifoundersökningen genomfördes den 13–18 maj 2020. 1 117 svenskar mellan 25 och 65 år fick frågan ”När människor pensionssparar i fonder tar fondförvaltaren ut en avgift av spararna. Avgiften skiljer sig åt mellan olika fonder. Om eller när du väljer fonder för ditt pensionssparande, hur stor eller liten betydelse har avgifterna för ditt val?” 20 procent svarade ”mycket stor betydelse”, 41 procent svarade ”ganska stor betydelse”, 17 procent svarade ”ganska liten betydelse” och 3 procent svarade ”mycket liten betydelse”. 20 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

• sifoundersökning

• Västra Götaland

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se