Ny Sifoundersökning: Fyra av tio svenskar är pensionspessimister

Nästan fyra av tio svenskar, 37 procent, tror att den allmänna pensionen kommer att utgöra en tredjedel av den tidigare inkomsten. Det visar en ny Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– För många kommer den allmänna pensionen snarare att utgöra ungefär hälften av den tidigare inkomsten. Det innebär att tjänstepensionen kommer att spela en betydande roll när det gäller vad man har att leva på som pensionär, sägerJenny Jeppsson,informationschef på Collectum.

Nästan fyra av tio svenskar, 37 procent, tror att den allmänna pensionen kommer att motsvara cirka en tredjedel av den lön man har när man går i pension. 33 procent svarar att den allmänna pensionen kommer att vara cirka hälften och 15 procent tror att den kommer att varar cirka två tredjedelar av den tidigare inkomsten.

– Mitt tips till dem som söker nytt jobb i höst är att välja en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Den kommer att utgöra en allt viktigare del av den framtida pensionen, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstpensionen ITP. I genomsnitt får de 5 479 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Sifoundersökningen genomfördes 30 maj-8 juni 2011. 1 133 svenskar svarade på frågan: ”Den allmänna pensionen är den del av pensionen som du får från staten. Hur stor tror du att din allmänna pension kommer att vara i förhållande till den lön du har när du går i pension?”

För mer information kontakta gärna:

Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99.

• sifoundersökning
  • dan wallberg

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension. Collectum förmedlade 24 miljarder kronor i premier under 2010 mellan 30 000 företag och ett tjugotal försäkringsbolag.