Ny Sifoundersökning: Varannan svensk tycker att tjänstepension är mycket viktigt vid jobbyte

Varannan svensk, 48 procent, tycker att tjänstepensionen är en mycket viktig faktor när de söker nytt jobb. Det visar en ny Sifoundersökning som tjänstepensionsföretaget Collectum har beställt.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Därför är det positivt att så många tycker att tjänstepensionen spelar stor roll när de söker nytt jobb, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

De flesta anställda har i dag någon form av tjänstepension, men i en del sektorer där många unga arbetar är förmånen ovanlig. Det gäller till exempel it-, reklam- och pr-branscherna. Den som saknar tjänstepension får som pensionär ofta klara sig på mindre än hälften av den tidigare lönen i allmän pension.

– Det viktigaste pensionstipset är att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Om arbetsgivaren inte gör det bör man förhandla till sig en tjänstepensionslösning, säger Tomas Carlsson.

För en privatanställd tjänsteman med en lön på 30 000 kronor betalar arbetsgivaren in 1 350 kronor varje månad till tjänstepensionen ITP 1. Med en lön på 40 000 kronor blir 2 930 kronor varje månad inbetalt till tjänstepensionen av arbetsgivaren.

Sifoundersökningen genomfördes den 10–19 februari 2014. 1 045 svenskar i åldrarna 20–64 år fick följande fråga: ”När du byter jobb, hur viktigt är det att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension?” 48 procent svarade ”mycket viktigt”, 37 procent ”ganska viktigt”, 8 procent ”ganska oviktigt” och 3 procent ”helt oviktigt”. ”Tveksam, vet ej” svarade 4 procent. Hela resultatet av Sifoundersökningen finns som relaterat material nedan.

För mer information kontakta gärna:
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.
Cathrine Carlberg, tf informationschef Collectum, 070-794 26 86.

Pensionsexpertens tips för tjänstepension på nya jobbet

- Fråga alltid vid anställningsintervjun om arbetsgivaren erbjuder tjänstepension.

- Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få ett kvalitetssäkrat sparande med låga avgifter.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet. Genomsnittsavgiften på de upphandlade fonderna inom ITP är låga 0,39 procent.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar. Ju högre lön, desto högre procentsats för att kompensera för inkomsttaket i den allmänna pensionen.