Pensionsmiljoner till tjänstemannen

2,2 miljoner kronor i tjänstepension utöver den allmänna pensionen - det är vad en 25-årig tjänsteman i det privata näringslivet kan se fram emot. Det visar en ny beräkning från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Den allmänna pensionen ger i genomsnitt cirka hälften av den tidigare inkomsten och beräkningen visar tydligt att tjänstpensionen är en viktig del av den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

En 25-årig tjänsteman med en lön på 25 000 kronor i månaden kan räkna med att ha sparat ihop 2,2 miljoner kronor i tjänstepension den dagen han eller hon pensioneras. Det visar beräkningar från Collectum.

– För den som har en starkare löneutveckling än i exemplet kommer tjänstepensionen att ge ett betydligt högre pensionskapital. Det betyder att tjänstepensionen kommer att stå för en stor del av vad man har att leva på som pensionär, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

Fakta om beräkningen:

• Vi har utgått från en 25-årig tjänsteman som har en lön på 25 000 kronor i månaden. 25-åringen fortsätter att tjäna in tjänstepension fram till pensionsåldern (65 år).
    • Vi har räknat på en löneökning på 2 procent per år.
    • Vi har räknat med en avkastning på 5,5 procent.

Totalt har 1,8 miljoner privatanställda tjänstemän tjänstepension ITP.

För mer information kontakta gärna:

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.
Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99.

• dan wallberg
  • jenny jeppsson

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension. Collectum förmedlade 24 miljarder kronor i premier under 2010 mellan 30 000 företag och ett tjugotal försäkringsbolag.