Trött på alla nyhetsbrev? så fixar du spamproblemet

Är du liksom jag trött på allt spam som kommer in i inkorgen varje dag! Senaste halvåret har jag märkt en stor förändring. Tidigare hade vi en stor mängd epost som kom från utländska avsändare skrivna på dålig engelska. Dessa gick ganska snabbt att rensa bort då de skiljde sig mycket från den ”riktiga” eposten från mina ”riktiga” affärsrelationer, kollegor mm. Detta har vi dock kommit tillrätta med genom bättre och modernare spamfilter.

Nu är problemet ett annat. I takt med att fler och fler företag, även svenska lär sig att epostmarknadsföring är ett effektivt sätt att marknadsföra sig på i förhållande till många andra alternativ, så ökar andelen utskick (spam) från svenska företag med deras erbjudanden. Eftersom de är skrivna på svenska och ibland kommer från företag som jag på något sätt tidigare varit i kontakt med (handlat hos eller känner till) går det inte riktigt lika fort att identifiera denna epost som reklam och spam vilket i sig gör att de distraherar mig och tar ännu mer av min tid än de som var skrivna på dålig engelska.

Avsändaren i ett av dessa utskick var vänlig nog att upplysa om att uppgifterna var hämtade från PAR (fd Postens Adressregister), som länge har haft en ledande ställning inom området att sälja olika typer av person och företagsregister till företag i just marknadsföringssyfte. På par.se kan man läsa ”I PARs adressregister finns bred marknadsinformation som till exempel e-postadresser till beslutsfattare” och det är ju fantastikt bra för alla marknadsförare och kanske inte alltid så bra när man är mottagare av dessa kampanjer. Vidare kan man läsa att PAR har 1,6 miljoner identifierade personer på företag i sitt register. När jag avgränsar min sökning i PAR Guiden får jag snabbt fram att man har drygt 65 000 personuppgifter (förmodligen epostadresser också) till personer i till exempel DATA/IT-branschen. Eftersom jag själv hunnit vara både marknadschef, IT-chef, vice VD och ansvarig för produktutveckling på ett företag i just denna bransch är jag så klart ett intressant och lättfångat objekt i databasen, som främst riktar sig mot ett innehåll bestående av beslutsfattare.

Jag kontaktade i förmiddags PAR och mycket riktigt hade de min epostadress tillgänglig för alla sina kunder att köpa för att rikta sin epostmarknadsföring mot. Jag inser att det kommer vara en lång eftersläpning innan den spärr jag lade in hos PAR som innebär att de ej får dela ut min epostadress till något företag ger effekt men förhoppningsvis märker jag en minskning på sikt.

Så mitt tips till dig om du också upplever att du får för många epostutskick från just svenska företag är att kontakta PAR tfn 08-775 36 00 och be att bli kopplad till det företag som sköter deras företagsregister och be dem spärra din epostadress. De kan snabbt söka...

Följ denna länk för att läsa hela artikeln på vår wordpressblogg.

• Webbtjänster

• spam