Comfort Hotel Göteborg utmanar hotellbranschen för att bli Sveriges mest hållbara hotell

Hotellet har tidigare blivit uppmärksammat för sin fantastiska takterrass, sin populära restaurang OGBG och sina sköna sängar. Men det stannar inte där, Comfort Hotel Göteborg har i januari blivit prisade för sitt arbete med att långsiktigt värna om miljö, integration och social hållbarhet. Ett pris som delades ut av Gunhild Stordalen under Nordic Choice Hotels vinterkonferens med titeln WeCare Hotel of the Year.

Redan i maj förra året lade hela Comfort Hotel kedjan in sig på platsrehab, med ett tydligt mål att bli helt plastfria redan till år 2020. Det miljöarbete som Comfort Hotel Göteborg genomfört visar att de inte tänker stanna där. Nu är siktet inställt på att bli Göteborgs mest hållbara hotell, för att sedan utmana nationellt.

Comfort Hotel Göteborgs anställda har all anledning att sträcka på ryggen och slå sig för bröstet lite extra. Förutom samarbetet med appen Karma för att minska hotellets matsvinn arbetar man även med organisationen Generation Waste som hjälper företag inom, framförallt restaurangbranschen, att identifiera och minska matavfall. Man har också instiftat två stipendier till skolungdomar som arbetar för ett hållbart samhälle och medmänsklighet samt lyckats trycka ner hotellets energiförbrukning markant, trots förra årets kalla vinter och rekordvarma sommar.

- För mig är det en icke-fråga OM vi ska jobba med hållbarhet, det är en självklarhet och en standard alla verksamheter borde ha. Vi leder förändringen och har som mål att bli både Göteborgs och Sveriges mest hållbara hotell. Vi agerar och vi gör det nu! Jag och mitt team frågar oss varje dag hur vi kan göra mer, och idéerna och initiativen stärks av de 24 olika nationaliteterna som finns representerade i personalstyrkan. Vi är otroligt stolta över utmärkelsen ’WeCare Hotel of the Year’ men det här är bara början, säger Fredrik Leek, Hotelldirektör Comfort Hotel Göteborg.

Comfort Hotel Göteborg inför ständigt nya kreativa initiativ för att minska svinn och utmana när det gäller användningen av energi, vatten, avfall, kemikalier, livsmedel och alla andra förbrukningsmaterial. Förutom att skrota all onödig plastanvändning är det nya målet att bli helt transparenta när det gäller klimatpåverkan på all mat som serveras, så att gästerna kan göra medvetna val.

- För oss på Comfort Hotel är det en självklarhet att alltid pusha gränser och göra mer än vad många tror är möjligt. För både gäster, medarbetare, samhälle och miljö. Alla våra hotell jobbar hela tiden stenhårt med hållbarhet men Comfort Hotel Göteborg med Fredrik i spetsen har verkligen anammat det vi står för med otroliga resultat och extraordinärt engagemang, säger Anna Spjuth, Senior Vice President på Comfort Hotel.

För mer information kring Comfort Hotels plastrehab, läs här:

För ytterligare information och intervjumöjlighet vänligen kontakta:
Anna Karlström
Manifest Stockholm