Com Hem lanserar HDTV-boxen: Humax CXHD-1000C

Com Hem kommer från och med hösten att kunna erbjuda digital-tv-kunder en ny digitalbox med HD-funktionalitet från Humax. Förhandlingar och tekniska diskussioner har pågått under hela våren och boxarna kommer att finnas till försäljning under hösten. Boxen är en Humax CXHD-1000C. Motsvarande modell används bland annat av Premiere i Tyskland. Boxen kan hantera videokodning enligt både MPEG-2 och MPEG-4 standard. Boxen som kommer att vara anpassad till Com Hems nät är enkel att installera och innehåller funktioner som lättanvänd tv-guide och automatisk uppdatering av kanaler (en installation räcker). Humax CXHD-1000C är utrustad med HDMI-kontakt för anslutning till skärmar med HD ready-märkning och för att få bra ljud finns naturligtvis en SPDIF-utgång för Dolby Digital. ? Vi är mycket nöjda med de tekniska funktionerna hos den här boxen. För oss är det viktigt att kunna erbjuda en gedigen box som inte bara klarar dagens, utan även framtidens funktioner inom HDTV, berättar Christofer Peilitz, produktchef tv på Com Hem. ? Tyvärr innebar våra tuffa krav att boxarna inte hinner levereras innan fotbolls-VM startar, men Com Hems kunder kan se fram emot en höst i HDTV-tecken med flera HDTV-kanaler på väg in, avslutar Christofer Peilitz. I dagsläget testsänder Com Hem två HDTV-kanaler i nätet: C More HD och HD1. För ytterligare information, vänligen kontakta: Janna Schibbye, Informationschef Com Hem Tel: 0771-66 00 00, E-post: kommunikation@comhem.com Com Hem är Sveriges ledande leverantör av triple play-tjänster - tv, bredband och telefoni. En tredjedel av landets hushåll är anslutna till Com Hems nät. De anslutna hushållen har tillgång till bredbandstjänster av hög kvalitet, prisvärda tjänster för fast telefoni och marknadens största tv-utbud. Com Hem erbjuder även interaktiva tjänster som underlättar drift, kommunikation och underhåll för fastighetsägare. Företaget har cirka 500 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Härnösand. Com Hem ägs sedan 2006 av The Carlyle Group och Providence Equity.

• Hemelektronik