Ny undersökning visar: Hellre bredband än utlandssemester

I takt med att tekniken utvecklas och våra medievanor förändras får bredbandet en allt viktigare roll i svenska hushåll. Nu prioriterar vi bredbandet framför såväl utlandsresan som fredagsmyset. Till och med bilen prioriteras bort när konsumenten måste välja. Det visar en nyligen genomförd undersökning via Com-panelen.

Bredbandet har fått en viktig roll i hemmet. 9 av 10 hushåll tycker att bredbandet är oumbärligt. Det visar den nyligen genomförda undersökningen via Com-panelen, på uppdrag av Com Hem.

– Under mina 18 år som verksam inom bredband och telekom har jag sett stora beteendeförändringar i hur, när och till vad konsumenter använder internet. Och utvecklingen fortsätter. Att det är så många som föredrar internetuppkoppling före semester, tv och bil, säger en hel del om hur viktigt internet är för oss i dagens informationssamhälle, menar Marie Johansson, chef för produktledning för telefoni och bredband på Com Hem.

Undersökningen visar också att 6 av 10 gärna vill vara först med nya internetföreteelser. Dessutom planerar respondenterna att spendera mer tid på nätet under 2011.

– Vi ser att det under de senaste 12 månaderna skett en markant ökning i användandet av streamingtjänster för musik och rörlig bild samtidigt som relativt etablerade beteenden, till exempel att göra bankärenden på nätet, också ökar. Det beror bland annat på att tjänster och applikationer blir allt bättre, mer behovsanpassade och lättare att använda. Att bredbandsuppkopplingar blir snabbare och mer tillgängliga påverkar också. Dessutom har vi en ny generation ”digitala infödingar” som påverkar och inspirerar sina föräldrar och far- och morföräldrar att använda internet på nya sätt, kommenterar Marie Johansson.

Samtidigt som 28 procent av deltagarna i panelen spenderar mer än fem timmar per dag på internet, förutspår man ett ökat användande. Nära 40 procent av Com-panelen tror att de under följande år kommer att streama mer rörlig bild, 25 procent att de kommer lyssna på mer musik och 20 procent att de kommer göra fler bankärenden på nätet.

Topplista – så prioriterar svenska hushåll

1.    Bredband, 74 procent
2.    TV, 65 procent
3.    Bil, 52 procent
4.    Morgontidning, 23 procent
5.    Utlandssemester, 23 procent
6.    Fredagsmys, 18 procent
7.    Träningskort, 16 procent

Com-panelen består av 5000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ för att föra en närmare dialog med kunderna i syfte att möta behov och önskemål. Den första undersökningen via panelen genomfördes 18 april – 2 maj med totalt 3365 respondenter. Respondenterna är Com Hem-kunder och geografiskt spridda över hela Sverige.

• marie johansson
  • bredband