Svenska tv-tittare låter tablån styra julfirandet

Fyra av tio svenskar kan inte tänka sig en julafton utan tv. I en undersökning genomförd av Com Hem svarar 96 procent att de spenderar en timme eller mer framför tv:n på julafton. Hela 21 procent spenderar mellan 4-6 timmar. Undersökningen visar också att vi anpassar vårt julfirande efter den fasta tv-tablån.

3 043 personer mellan 15 och 80 år medverkade i en undersökning, genomförd på uppdrag av Com Hem, som handlade om tv-tittande under jul- och nyårshelgen. Undersökningen visar att 40 procent inte kan tänka sig en julafton utan tv. De allra flesta (96%) svarar att de spenderar mer än en timme framför tv:n på julafton.

– Tv:n hör julhelgen till, det visar den här undersökningen tydligt. Att samlas framför vissa tv-program på jul- eller nyårsafton är för många av oss en lika självklar ingrediens i firandet som både tomten och fyrverkerier. Tv:ns roll som lägereld blir extra tydlig den här tiden på året, säger Christofer Peilitz, produktchef för Tv på Com Hem.

Vi anpassar även vårt julfirande till den fasta tv-tablån. Drygt hälften (58%) svarar att de anpassar sitt julfirande, mer eller mindre, utifrån hur tv-tablån ser ut. 39 procent anser att firandet inte påverkas alls.

– Att anpassa sitt julfirande efter vissa tablålagda tv-program verkar strida mot allt vad modernt tv-tittande handlar om. Men är det någon gång vi vill att tv:n ska vara vad den alltid har varit är det nog just på julafton. Vi kan titta på Kalle Anka när vi vill, året om, men ändå ser många familjer till att vara färdiga med jullunchen till just klockan 15. Det är kanske inte rationellt, men ganska trevligt, säger Christofer Peilitz.

Mer om undersökningen
Com Hems kundpanel, Com-panelen, består av 5 000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ taget för en närmare konsumentdialog liksom för att undersöka trender och beteenden kring tv och bredband. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.

Klicka här för en fullständig rapport från undersökningen.

• com-panelen
  • christofer peilitz

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, nästan 1,8 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud samt prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, har cirka 750 anställda och huvudkontor i Stockholm. För mer information, se: www.comhem.se