Tv-tittare ligger lågt med dokusåpor och lekprogram ─ men berättar gärna att de ser på dokumentärer

91 procent av svenska tv-tittare delar gärna med sig till andra om vad de ser på tv. Allra helst berättar man om dokumentärer, filmer och tv-serier man sett. Dokusåpor och lekprogram pratar man inte lika öppet om, det visar en ny undersökning om tv-vanor.

I undersökningen om tv-tittande och vanor, som är gjord i Com-panelen på uppdrag av Com Hem, fick drygt 3 000 svenskar mellan 15 och 80 år svara på frågan: ”Vilka programtyper berättar du gärna för andra att du tittar på?”.

Av resultatet framgår att dokumentärer är den programtyp som svenska tv-tittare helst lyfter fram inför andra. Näst populärast att berätta om är tv-serier, tätt följt av filmer som hamnar på tredje plats. De programtyper som, enligt undersökningen, är minst populära att prata högt om är erotik, lekprogram och dokusåpor.

- Det är naturligt att man gärna berättar om program som engagerar, och det gör ju dokumentärer, filmer och tv-serier. Däremot är det intressant att notera att program som ofta har höga tittarsiffror, dokusåpor och lekprogram, hamnar så långt ned i listan. Det pekar på att normen för vad som anses vara bra och dålig tv är stark. Vi har en tendens att lyfta fram program som anses utbildande eller vara av hög kvalitet, säger Christofer Peilitz, produktchef för tv, Com Hem.

Vilka program man väljer att lyfta fram varierar något mellan generationerna. Yngre tv-tittare födda på 80- och 90-talen berättar allra helst om tv-serier. Frågesporter verkar främst engagera äldre generationer födda mellan 1930 och 1950. Ju yngre man är, i desto större grad använder man även sociala medier till att dela med sig av det senaste man sett på tv.

Topplista som bygger på resultatet av undersökningen:

1. Dokumentärer
  2. Tv-serier
  3. Filmer
  4. Sport
  5. Nyheter
  6. Humorprogram
  7. Naturprogram
  8. Debattprogram
  9. Frågesport
  10. Pratshower
  11. Kulturnyheter
  12. Dokusåpor
  13. Lekprogram
  14. Erotik

Fakta Com-panelen: Com-panelen består av 5000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ för att föra en närmare dialog med konsumenter för att möta behov och önskemål. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.