IT och säkerhet i fokus i nytt norsk-svenskt samarbetsprojekt

Bilden: ”Nu är vi igång”. ISIS har hållit sitt första projektmöte för att forma en gemensam projektorganisation och planera kommande projektaktiviteter – på bilden från vänster Göran Österman och Mikael Lundström (Compare) samt Marit Heiberg, Eva Næss Karlsen, Anita Orlund och Helge Wekre (Kunnskapsbyen). Bakom kameran: Sven Carlsson (Compare) som också ingår i projektet.

”Ett gyllene tillfälle för Compare-företag som arbetar med IT-säkerhet att komma in på den norska marknaden", säger Göran Österman (Compare) om ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien) - ett nytt norsk-svenskt samarbetsprojekt som drivs av norska Kunnskapsbyen Lillestrøm och svenska Compare Karlstad. Projektet startades 1 januari och pågår initialt fram till hösten 2014 i syfte att hitta goda exempel i respektive nätverk som kan vidareutvecklas gemensamt i kommande Interreg-projekt.

ISIS-projektet ska som Interreg-projekt stärka regionens konkurrenskraft genom att bidra till att främja utvecklingen inom ett kompetensområde – i detta fall samhällssäkerhet. Men ”samhällssäkerhet” är ett mycket brett begrepp varför ISIS-projektet fokuseras på utmaningarna inom säkerhetsfrågor som är knutna till informationsteknik (IT).

ISIS-projektet syftar dels till att stärka utvecklingen av forskningsmiljöer och samarbetet mellan dessa inom IT och säkerhet; dels till att etablera ett norsk-svenskt kluster inom IT-säkerhet och initiera utvecklingsprojekt inom lämpliga områden som exempelvis Disaster & Recovery.

Efterlyser goda exempel och aktörer

"Initialt handlar det om att kartlägga nu-läge genom att hitta goda exempel på spetskompetens inom IT och säkerhet i våra respektive nätverk som kan paras ihop med behov och därmed affärsmöjligheter på marknaden", förklarar Mikael Lundström (Compare) och ger ett exempel: "Vi vet genom Kunnskapsbyen Lillestrøm att norska kommuner behöver förbättra IT-säkerheten och testa krisberedskapen - det skulle vi kunna bidra med genom att erbjuda Disaster & Recovery Test (DART)-övningar på Compare Testlab".

Första steget i projektet är att lära känna de företag och aktörer som är verksamma inom området IT och säkerhet. ”Vi har redan börjat besöka och intervjua aktörer som är intresserade – med vi vill gärna ha kontakt med fler företag och aktörer som vill delta i projektet”, säger Mikael.

ISIS har för avsikt att redan under våren arrangera en första konferens i Lillestrøm om ”IT-sikkerhet i helsetjenesten” tillsammans med SNR (Samarbeidsrådet for Nedre Romerike). Dessutom undersöks förutsättningarna för att hålla en DART-konferens i Lillestrøm.

Affärsmöjligheter för Compare-företag

ISIS är ännu ett nytt samarbetsprojekt för Kunnskapsbyen Lillestrøm och Compare Karlstad. Tidigare projekt har varit framgångsrika och lagt grunden till det samarbete som nu fått stort och brett genomslag med Karlstad som en del av Oslo-regionens gemensamma arbetsmarknad.

”Kunnskapsbyen Lillestrøm har mer än 120 medlemsföretag och Compare Karlstad har mer än 100 intressentföretag – tillsammans ger det oss de bästa förutsättningarna för att lyckas även i detta projekt”, konstaterar Göran Österman (Compare) och betonar vikten av att stärka regionens attraktivitet och konkurrenskraft: ”Vi har Europas starkaste tillväxtregion som närmaste granne och vi har genom våra samarbetspartners i Oslo-regionen mycket goda möjligheter att få bidra till denna tillväxt – därför är ISIS-projektet ett gyllene tillfälle för Compare-företag som arbetar med IT-säkerhet att komma in på den norska marknaden".

...............................................................

Projektorganisation för ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien):

• Projekttid: 1 januari 2013 - 31 augusti 2014
  • Styrgrupp (preliminär): Göran Österman (Compare) och Anita Orlund (Kunnskapsbyen).
  • Projektledning: Marit Heiberg (Kunnskapsbyen) och Mikael Lundström (Compare).
  • Projektmedlemmar: Eva Næss Karlsen och Helge Wekre (Kunnskapsbyen) och Sven Carlsson (Compare).
  • Referensgrupp: Kommer att tillsättas med representanter för berörda verksamheter.

Övergripande mål för ISIS-projektet:

Mål 1: Bidra till att utveckla forskningsparker inom IT och säkerhet samt att stärka det interregionala samarbetet mellan dessa:

• Kartlägga och analysera intresset hos aktörer på båda sidor om gränsen
  • Utveckla relationerna mellan högskolor/universitet, myndigheter och företag för att bidra till kunskapsspridning och utveckling
  • Undersöka möjligheterna till en gemensam kompetensportal
  • Arrangera konferenser och andra mötesformer
  • Främja intresset för tekniska studier bland kvinnor

Mål 2: Etablera ett interregionalt kluster inom IT-säkerhet och genom detta initiera ett utvecklingsprojekt inom IT-säkerhet:

• Kartlägga och analysera intresset hos aktörer på båda sidor om gränsen
  • Utveckla DART-konceptet (Disaster & Recovery Test)
  • Utreda möjligheterna till synergier kring planerade IT-säkerhetscenter
  • Etablera ett partnerskap i Inre Skandinavien