Sogeti om Nordic MedTest: Äntligen!

"När vi hörde talas om satsning på Nordic Medtest utbrast vi i ett stort Äntligen", säger Andreas Sjöstedt som tillsammans med Martin Olsén representerade Sogeti på Nordic MedTest-workshopen i Karlstad.

Test är ett av Sogetis främsta områden. Företaget rankades som nummer ett inom mjukvarutestning i global studie från Ovum 2011. Sogeti har också arbetat med IT/IS för hälso- och sjukvård i årtionden.

"Därför är detta projekt högintressant för oss - och därför deltog vi workshopen", förklarar Andreas Sjöstedt:  "Vi tror och hoppas att vi har en del att bidra med, men ser också fram emot att fortsätta lära oss och utvecklas inom dessa områden".

"Vi kunde åka hem med en mycket större och mer konkret förståelse av projektets innehåll, mål och behov. Med de insikterna kan vi nu bättre fortsätta diskussionerna, internt så väl som med projektgruppen för Nordic Medtest", summerar Andreas Sjöstedt.

"När vi hörde talas om denna satsning utbrast vi i ett stort Äntligen!", fortsätter Andreas Sjöstedt: "Dels för utvecklingen av regionen där vi tror att denna satsning kommer att betyda mycket. Dels för att Landstinget i Värmland visar på så stort mod och verkligen går i bräschen för kvalitet på IT inom vården på ett så holistiskt och rejält sätt".

"Vi tror att vi kan bidra både med utvecklingen av konceptet som sådant avseende testtjänster och så vidare, liksom att också senare kunna tillhandahålla många av de testtjänster som kan bli aktuella".

"Vi tror att en viktig punkt blir att tidigt få igång riktig testaktivitet så att man börjar utföra och ta plats som det nationella testcenter för vård-IT man har ambitionen att vara, och sedan utveckla och skala ut verksamheten. Tänk stort – börja smått – leverera tidigt", avslutar Andreas Sjöstedt.

......................

Nordic MedTest är ett projekt för mer och säkrare IT i vården som drivs i samverkan mellan Landstinget i Värmland och IT-stiftelsen Compare Karlstad. Läs mer på www.nordicmedtest.se