Premiär för Småländska Höglandets nya bomässa

I morgon fredag är det premiär för Småländska Höglandets nya bomässa, ”Gör Ditt Boende Bättre”. En publik och renodlad mässa inom bygg, boende, trädgård och interiör som skall bli årligen återkommande i nya Sapa Arena, Vetlanda. Här väntar en välfylld mässa med massor av intressanta utställare och ett fullspäckat program, bl.a. kommer inredningsprofilen Isabelle McAllister och inspirerar besökarna.

Stort intresse från regionens företag
Mässans alla platser är slutsålda sedan en tid tillbaka och intresset från företagen i regionen har varit mycket stort. Här kommer finnas drygt 80 utställande företag som nu väntar på att få visa upp nyheter, produkter och tjänster för hem och trädgård.
-Det är fantastiskt kul att vi redan detta första år lyckats fylla hela arenan med utställare. För att ge plats till de som vill vara med har vi fått placera en del företag utanför arenan. Vi har jobbat hårt för att kunna erbjuda alla besökare en intressant och innehållsrik mässa med ett brett utbud, säger Carl-Johan Sandberg, informationschef hos mässarrangören Compass Fairs.

TV-inredare gästar mässan
På söndag gästas mässan av inredningsprofilen Isabelle McAllister. Isabelle McAllister (f.d. Halling) är till vardags programledare för SVT:s ”Fixa Rummet” där hon hjälper barnen att renovera sina rum. Nu kommer Isabelle till mässan där hon kommer att föreläsa om inredning och ge en hel del nyttiga inredningstips. Dessutom kommer hon att hjälpa till i barnens egen snickarhörna där barnen får snickra och fixa.

Solenergiexpert ger råd
Den som besöker mässan på lördag kan ta del av inspirerande föreläsningar inom solenergi och solvärme. En av Sveriges främsta experter inom området, Lars Andrén gästar mässan och delar med sig av sin expertis. Han kommer även erbjuda kostnadsfri energirådgivning. Lars Andrén är expert i Vi i Villas expertpanel och ordförande i Svensk Solenergiförening.

Underhållning för både stora och små
På lördag kan man träffa magikern och trollkarlen Göran Strandberg. Han kommer underhålla både stora och små besökare!  Under helgen kan man även få se sitt hem från ovan. Utanför mässan står en helikopter redo att lyfta för den som vill ta sig en flygtur. För alla små besökare väntar massor av roliga aktiviteter. På mässan finns ett stort lekland med hoppborg och pysselhörna. Dessutom kan alla barn få bygga något fint ihop med maskoten Fixit i hans snickarhörna. På söndag kommer barnens favoritinredare Isabelle till mässan och hjälper till i snickarhörnan.

Fullspäckat program
På mässan hittar man en scen där det erbjuds kostnadsfria föredrag inom aktuella och intressanta områden. Föredragen är mellan 15-45 minuter och du får en hel del nyttig information från branschens experter. Bl.a. kan man ta del av inspirerande föredrag inom trädgård, energi och utlandsboende. Dessutom finns Skatteverket på plats och informerar om husarbete.

Brännheta aktiviteter hos Räddningstjänsten
Under hela helgen kommer Räddningstjänsten vara på plats. Aktiviteter som är kopplade till olyckor i hemmet kommer att hållas inne på mässan under hela helgen, samt utomhus under lördagen och söndagen.
– Under lördag och söndag kommer vi vara ute och praktiskt demonstrera konsekvenserna om man försöker släcka en oljebrand på spisen med vatten, säger Richard Lindkvist, styrkeledare på Höglandets Räddningstjänstförbund.

Vetlanda Kommuns planer
På mässan träffar man också Vetlanda Kommun som kommer att satsa på att visa upp sin översiktsplan, som blev antagen förra året.
– I planen har vi bland annat pekat ut områden som lämpar sig för strandnära boende, säger Jan-Åke Johansson, som är planchef. Har man planer på att flytta till vår kommun eller om man redan bor här men vill ha ett naturnära läge ska man kunna få tips på mässan. Vi pratar gärna om centrumutvecklingen också, tillägger han.

De två kommunala bolagen, Vetab och Witalabostäder, hittar du också på mässan. Vetab kommer att inrikta sig på elhandel, bredband, källsortering och fjärrvärme. Witalabostäder kommer att marknadsföra sina lägenheter runt om i kommunen.
– Vi hoppas att det kommer mycket folk och besöker oss, säger Christina Moths, turistchef och en av dem som jobbar med den gemensamma kommunutställningen.

Bomässan ”Gör Ditt Boende Bättre arrangeras i Sapa Arena (ishockeyhallen) 30/3-1/4. För utförligt program och utställarförteckning, se www.bomassa.se.

• Jönköping